• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Validation of the Motivation to Read Survey Among Chilean Elementary School Students

Validación de la Escala de Motivación Lectora en Estudiantes Chilenos de Enseñanza Básica

Author
Navarro, Marianela

Orellana, Pelusa

Baldwin, Paula

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20161
10.7764/psykhe.27.1.1078
Abstract
Few instruments have been suitably translated and validated for measuring motivational aspects linked to reading in the Spanish-speaking world. The present study was aimed at psychometrically validating the Gambrell, Palmer, Codling, and Mazzoni's Motivation to Read Survey (MTS; 1996), which comprises 2 subscales: reader's self-concept and value of reading. A convenience sampling process was used to recruit 698 Chilean 3rd, 4th, and 5th graders attending 4 subsidized and private schools in the Metropolitan Region of Chile; 53% of them were boys and 47% were girls. The scale was translated using the back translation method. Internal consistency (Cronbach's alpha), expert rater, and construct validity analyses were performed using exploratory and confirmatory factor analysis. Results show that the Spanish version of the MTS is a reliable and valid instrument that can be used for research and instructional purposes, allowing researchers and teachers to delve deeper into reading motivation in Spanishspeaking children.
 
Son pocos los instrumentos debidamente traducidos y validados con los que se cuenta en el mundo hispano para medir aspectos motivacionales vinculados a la lectura. El estudio tuvo como objetivo validar psicométricamente la Escala de Motivación Lectora (EML) de Gambrell, Palmer, Codling & Mazzoni (1996), compuesta de 2 subescalas: autoconcepto lector y valor de la lectura. La muestra por conveniencia estuvo compuesta por 698 escolares chilenos de 3° a 5° básico de 4 colegios subvencionados y particulares pagados de la Región Metropolitana de Chile; 53% fueron hombres y 47%, mujeres. La traducción de la escala se realizó mediante el método de back translation. Se realizaron análisis de consistencia interna con alfa de Cronbach, de juicio de expertos y de validez de constructo, utilizando análisis factorial exploratorio y confirmatorio. Los resultados muestran que la EML es un instrumento confiable y válido en su versión en español, aportando, así, una herramienta para su uso con fines de investigación o a nivel de aula, permitiendo a investigadores y docentes profundizar en la motivación lectora en niños de habla hispana.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB