Show simple item record

Validación de la Escala de Motivación Lectora en Estudiantes Chilenos de Enseñanza Básica

dc.creatorNavarro, Marianela
dc.creatorOrellana, Pelusa
dc.creatorBaldwin, Paula
dc.date2018-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20161
dc.identifier10.7764/psykhe.27.1.1078
dc.descriptionFew instruments have been suitably translated and validated for measuring motivational aspects linked to reading in the Spanish-speaking world. The present study was aimed at psychometrically validating the Gambrell, Palmer, Codling, and Mazzoni's Motivation to Read Survey (MTS; 1996), which comprises 2 subscales: reader's self-concept and value of reading. A convenience sampling process was used to recruit 698 Chilean 3rd, 4th, and 5th graders attending 4 subsidized and private schools in the Metropolitan Region of Chile; 53% of them were boys and 47% were girls. The scale was translated using the back translation method. Internal consistency (Cronbach's alpha), expert rater, and construct validity analyses were performed using exploratory and confirmatory factor analysis. Results show that the Spanish version of the MTS is a reliable and valid instrument that can be used for research and instructional purposes, allowing researchers and teachers to delve deeper into reading motivation in Spanishspeaking children.en-US
dc.descriptionSon pocos los instrumentos debidamente traducidos y validados con los que se cuenta en el mundo hispano para medir aspectos motivacionales vinculados a la lectura. El estudio tuvo como objetivo validar psicométricamente la Escala de Motivación Lectora (EML) de Gambrell, Palmer, Codling & Mazzoni (1996), compuesta de 2 subescalas: autoconcepto lector y valor de la lectura. La muestra por conveniencia estuvo compuesta por 698 escolares chilenos de 3° a 5° básico de 4 colegios subvencionados y particulares pagados de la Región Metropolitana de Chile; 53% fueron hombres y 47%, mujeres. La traducción de la escala se realizó mediante el método de back translation. Se realizaron análisis de consistencia interna con alfa de Cronbach, de juicio de expertos y de validez de constructo, utilizando análisis factorial exploratorio y confirmatorio. Los resultados muestran que la EML es un instrumento confiable y válido en su versión en español, aportando, así, una herramienta para su uso con fines de investigación o a nivel de aula, permitiendo a investigadores y docentes profundizar en la motivación lectora en niños de habla hispana.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20161/16661
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 27 Núm. 1 (2018)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectreading motivationen-US
dc.subjectself-concepten-US
dc.subjectvalue of readingen-US
dc.subjectpsychometric analysisen-US
dc.subjectmotivación lectoraes-ES
dc.subjectautoconcepto lectores-ES
dc.subjectvaloración de la lecturaes-ES
dc.subjectanálisis psicométricoes-ES
dc.titleValidation of the Motivation to Read Survey Among Chilean Elementary School Studentsen-US
dc.titleValidación de la Escala de Motivación Lectora en Estudiantes Chilenos de Enseñanza Básicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record