• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Resiliencia y clima social en el contexto escolar

Author
Arón, Ana María

Milicic, Neva

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20233
Abstract
The aim of the present study was to know 7rh and 8th grader's perception of the classroom social climate. Information was obtained from focus groups held in a sample of 119 students. Social climate in the classroom is hypothesized as related to youngsters' resilience, that is, their abilíty to recover after experiencing adverse life events. The main findings of this study were: 1) students perceived deficiencies in the school social climatemainly related to teacher-student relationship. They claimed teachers are frequently unfair; 2) students value teachers who listen to them, and respect confidentiality 3) peers areperceived as an important social network; 4) extracurricular activities are perceived as very few but a reinforcing aspect of school life. Significance of listening to students in orderto build a protective school context is concluded
 
El objetivo de este estudio fue conocer las percepciones que tienen del clima social escolar los alumnos de 7° y 8° año de enseñanza básica. La información fue obtenida en grupos focales de una muestra de 119 estudiantes. Se plantea que el clima social escolar puede ser un factor que contribuye a la resiliencia de los estudiantes, es decir, a su capacidad para recuperarse luego de haber vivido situaciones de vida adversas. Los hallazgos más significativos fueron: 1) los alumnos percibieron deficiencias en el clima social escolar especialmente en lo que se refiere a la relación profesor-alunmo; 2) valoran positivamente que los alumnos sean capaces de escucharlos y respeten sus confidencias; 3) los pares son percibidos como una red social importante; 4) las actividades extraprogramáticas son percibidas como aspectos poco frecuentes pero muy graficantes de la vida escolar. Se concluye acerca de la importancia de escuchar  a los alumnos para lograr una práctica  pedagógica efectiva y para hacer del sistema escolar un contexto protector para los jóvenes
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB