Show simple item record

dc.creatorArón, Ana María
dc.creatorMilicic, Neva
dc.date1995-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20233
dc.descriptionThe aim of the present study was to know 7rh and 8th grader's perception of the classroom social climate. Information was obtained from focus groups held in a sample of 119 students. Social climate in the classroom is hypothesized as related to youngsters' resilience, that is, their abilíty to recover after experiencing adverse life events. The main findings of this study were: 1) students perceived deficiencies in the school social climatemainly related to teacher-student relationship. They claimed teachers are frequently unfair; 2) students value teachers who listen to them, and respect confidentiality 3) peers areperceived as an important social network; 4) extracurricular activities are perceived as very few but a reinforcing aspect of school life. Significance of listening to students in orderto build a protective school context is concludeden-US
dc.descriptionEl objetivo de este estudio fue conocer las percepciones que tienen del clima social escolar los alumnos de 7° y 8° año de enseñanza básica. La información fue obtenida en grupos focales de una muestra de 119 estudiantes. Se plantea que el clima social escolar puede ser un factor que contribuye a la resiliencia de los estudiantes, es decir, a su capacidad para recuperarse luego de haber vivido situaciones de vida adversas. Los hallazgos más significativos fueron: 1) los alumnos percibieron deficiencias en el clima social escolar especialmente en lo que se refiere a la relación profesor-alunmo; 2) valoran positivamente que los alumnos sean capaces de escucharlos y respeten sus confidencias; 3) los pares son percibidos como una red social importante; 4) las actividades extraprogramáticas son percibidas como aspectos poco frecuentes pero muy graficantes de la vida escolar. Se concluye acerca de la importancia de escuchar  a los alumnos para lograr una práctica  pedagógica efectiva y para hacer del sistema escolar un contexto protector para los jóveneses-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20233/16743
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 4 Núm. 1 (1995)es-ES
dc.source0718-2228
dc.titleResiliencia y clima social en el contexto escolares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record