• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Perfeccionamiento Docente en el Área de Habilidades de Pensamiento: la Visión de los Actores acerca de los Aprendizajes Relevantes

Author
Sebastián, Christian

Alcalay, Lidia

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20285
10.7764/psykhe.v6i1.20285
Abstract
Teaching thinking skills is nowadays considered an educational need of students. School teachers-central agents in this process-who work in this area have basically learned through teacher-training experiences. The present study seeked to gain deep knowledge of the actors view of the essential learnings that take place within these experiences. Grounded Theory was used- Collective interviews were administered to 22 teachers that had received training, and 3 teacher trainers were interviewed individually. According to the sample, the main aspect learned was a pedagogic focus shift from curriculum contents to knowledge generation processes. Related to this learning are the integracion of new pedagogic strategies and the restoring of the teachers professional role value. There are personal as well as contextual factors that influence these learnings. A model is proposed which integrates these findings.
 
La enseñanza de habilidades de pensamiento constituye hoy una necesidad en la formación de los alumnos. Los profesores -agentes centrales en este proceso- que han profundizado en esta área, lo han hecho fundamentalmente a través de experiencias de perfeccionamiento. El presente estudio indagó en la visión que tienen participantes en estas experiencias, acerca de los aprendizajes centrales que se dan en dichos contextos. Se utilizó el enfoque de la Grounded Theory, realizándose entrevistas colectivas con 22 profesores, e individuales con 3 encargados de perfeccionamiento. El cambio de foco pedagógico -desde contenidos curriculares a procesos de generación de conocimiento- surge como el aprendizaje más relevante. Además destacan la integración de nuevas estrategias pedagógicas y la revalorización del propio rol profesional, existiendo factores personales y contextuales que afectan estos aprendizajes. Se propone un modelo que integra los hallazgos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB