Show simple item record

dc.creatorSebastián, Christian
dc.creatorAlcalay, Lidia
dc.date1997-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20285
dc.identifier10.7764/psykhe.v6i1.20285
dc.descriptionTeaching thinking skills is nowadays considered an educational need of students. School teachers-central agents in this process-who work in this area have basically learned through teacher-training experiences. The present study seeked to gain deep knowledge of the actors view of the essential learnings that take place within these experiences. Grounded Theory was used- Collective interviews were administered to 22 teachers that had received training, and 3 teacher trainers were interviewed individually. According to the sample, the main aspect learned was a pedagogic focus shift from curriculum contents to knowledge generation processes. Related to this learning are the integracion of new pedagogic strategies and the restoring of the teachers professional role value. There are personal as well as contextual factors that influence these learnings. A model is proposed which integrates these findings.en-US
dc.descriptionLa enseñanza de habilidades de pensamiento constituye hoy una necesidad en la formación de los alumnos. Los profesores -agentes centrales en este proceso- que han profundizado en esta área, lo han hecho fundamentalmente a través de experiencias de perfeccionamiento. El presente estudio indagó en la visión que tienen participantes en estas experiencias, acerca de los aprendizajes centrales que se dan en dichos contextos. Se utilizó el enfoque de la Grounded Theory, realizándose entrevistas colectivas con 22 profesores, e individuales con 3 encargados de perfeccionamiento. El cambio de foco pedagógico -desde contenidos curriculares a procesos de generación de conocimiento- surge como el aprendizaje más relevante. Además destacan la integración de nuevas estrategias pedagógicas y la revalorización del propio rol profesional, existiendo factores personales y contextuales que afectan estos aprendizajes. Se propone un modelo que integra los hallazgos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20285/16777
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 6 Núm. 1 (1997)es-ES
dc.source0718-2228
dc.titlePerfeccionamiento Docente en el Área de Habilidades de Pensamiento: la Visión de los Actores acerca de los Aprendizajes Relevanteses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record