Show simple item record

The Development of Self-Reflective Capacity: Possible Links Between Classroom Social Setting and Reading Metacomprehension

dc.creatorCrespo, Nina
dc.creatorAscorra, Paula
dc.date2003-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20457
dc.descriptionLa relación entre el nivel de conocimiento metacomprensivo lector y el clima social del aula constituye el objeto de esta investigación. Se aplicaron dos cuestionarios a un grupo de alumnos de octavo básico. Los resultados señalaron que estas dos variables no correlacionaban enttx: sí. Un análisis más cuidadoso por subdimensiones identificó correlaciones significativas entre algunas de ellas, lo que permitió realizar una reflexión sobre las relaciones que se pueden dar entre lo socioafectivo y lo individual metacognitivo. Se constató que las dimensiones de clima que relacionan con la metacom prensión, aluden a dificultad y competitividad académica. Se concluye que lo emocional no es una variable que gravite en forma independiente cn el ambiente de clase, sino que se encuentra contextualizada en éste.es-ES
dc.descriptionThe relationship between students' meta-comprehensive knowledge leve] and the social setting in the classroom is the main objective of this research work. Two questionnaires were administcred to a group of cighth-grade studcnts in the V Region, Chile. Initial results showed that these two variables were independent and had no correlation. A deeper analysis considering subdimensions revealed important correlations among gome of them. This resulted in very rich reflections about potential relations between affect and metacognition, It was revealed that the dimensions of classroom social setting that are relate,d to metacognition referred to difficulty and academic competence. It was concluded that the emotional aspect is not a context-free variable but is part of the classroorn context.en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20457/16925
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 12 Núm. 2 (2003): Número Especial: Psicología Educacionales-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectSin palabras claveses-ES
dc.titleEl Desarrollo de la Capacidad Autoreflexiva: Posibles Vínculos Entre el Clima Social de Aula y la Metacomprensión Lectoraes-ES
dc.titleThe Development of Self-Reflective Capacity: Possible Links Between Classroom Social Setting and Reading Metacomprehensionen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record