Show simple item record

Estrategias de Codificación de Estímulos en el Aprendizaje Causal Humano

dc.creatorC. Díaz, Andrea
dc.creatorD. Torres, Luis
dc.creatorD. Castillo, Ramón
dc.creatorA. Cornejo, Felipe
dc.creatorH. Vogel, Edgar
dc.date2009-12-31
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20535
dc.identifier10.4067/S0718-222820090002000231
dc.descriptionAccording to the elemental approach of associative learning, compound stimuli are equivalent to the sum of their components, while for the configurational approach, compounds are indivisible wholes. These approaches are distinguished by the summation test, which examines whether the associative strength of a novel AB compound is higher (elementalism) or equal (configurationalism) than that of its separately trained elements. In the present research, evidence of summation was found when people have no prior experience with AB (Experiment 1), but there was no summation when information about AB was available (Experiment 2). Experiments 3 and 4 do not support the hypothesis that the absence of summation could be due to controlled processing. Theories of flexible coding are analyzeden-US
dc.descriptionSegún el enfoque elementalista del aprendizaje asociativo, los estímulos compuestos equivalen a la suma de sus componentes, mientras que para el enfoque configuracional los estímulos son todos indivisibles. Estos enfoques se distinguen con la prueba de sumatoria, en la que se examina si la fuerza asociativa de un compuesto novedoso AB supera (elementalismo) o es igual (configuracionalismo) a la de sus elementos previamente entrenados por separado. Esta investigación demuestra que las personas suman cuando no tienen información previa de AB (Experimento 1), pero no suman cuando tienen esta información (Experimento 2). Los Experimentos 3 y 4 no apoyan la hipótesis que la ausencia de sumatoria se deba a procesos controlados. Se analizan teorías de codificación flexible.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20535/16993
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 18 Núm. 2 (2009)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectclassical conditioningen-US
dc.subjectcausal learningen-US
dc.subjectstimulus codingen-US
dc.subjectcondicionamiento clásicoes-ES
dc.subjectaprendizaje causales-ES
dc.subjectcodificación de estímuloses-ES
dc.titleStimulus Encoding Strategies in Human Causal Learningen-US
dc.titleEstrategias de Codificación de Estímulos en el Aprendizaje Causal Humanoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record