Teachers Social Responsible Behavior and the Facilitation of the Parents Involvement in Their Children s Teaching-Learning Process
Comportamiento Socialmente Responsable en Profesores y Facilitación de la Participación de los Apoderados en el Proceso Enseñanza-Aprendizaje
Author
Navarro Saldaña, Gracia
Pérez Villalobos, Cristhian
González Cid, Angélica
Mora Mardones, Olga
Jiménez Espinoza, Jorge
Abstract
The aim of the present study is to describe the primary school teachers social responsible behavior selfatribution, and its relation with the teachers perceived facilitation level of parents involvement in their children s teaching-learning process. The Social Responsible Behavior Self-atribution Survey (CSRp) were applied to 32 teachers and a Parents Perception of Teachers Survey were used with 628 parents. Significant differences in the parents perception were found associated with the both scales of the CSRp. The resulting outcomes suggests the importance of a teacher-parent s horizontal relations and collectives intentions to facilitate the parents involvement. Con el fin de describir la autoatribución de conductas e intenciones socialmente responsables en profesores de enseñanza básica y su relación con el grado en que los padres los perciben como facilitadores de su participación en el proceso enseñanza-aprendizaje de sus hijos, se encuestó a 32 profesores y 628 apoderados. Para esto se
aplicó el Cuestionario de Autoatribución de Comportamientos Socialmente Responsables (CSRp) a los profesores y una encuesta de percepción del profesor a los padres. Los resultados mostraron diferencias significativas en ambas escalas del CSRp, los que apuntarían a la importancia de relaciones horizontales e intenciones colectivistas
para facilitar participación de los padres.