• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Predicción del Bienestar y la Satisfacción con la Vida en Adolescentes Colombianos: El Papel de la Regulación Emocional, el Afrontamiento Proactivo y la Conducta Prosocial

Predicting Well-Being and Life Satisfaction in Colombian Adolescents: The Role of Emotion Regulation, Proactive Coping, and Prosocial Behavior

Author
Ripoll-Núñez, Karen

Carrillo, Sonia

Gómez, Yvonne

Villada, Johny

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/23499
10.7764/psykhe.29.1.1420
Abstract
El propósito de este estudio fue evaluar la asociación entre competencias positivas, como la regulación emocional, el afrontamiento proactivo y la conducta prosocial, y la percepción de adolescentes colombianos sobre su bienestar y satisfacción con la vida. A través de una muestra por conveniencia, 930 estudiantes de 7° y 9° grado de 11 colegios públicos y privados de 2 ciudades principales de Colombia respondieron una serie de escalas que miden regulación emocional, afrontamiento proactivo, conducta prosocial, satisfacción con la vida y bienestar. Se realizaron análisis de regresión lineal múltiple para evaluar modelos del bienestar y la satisfacción con la vida, considerando las competencias positivas como variables predictoras. El modelo que mostró el mejor ajuste y mayor varianza explicada incluyó 2 dimensiones del afrontamiento proactivo (positivo y social), la regulación emocional y la conducta prosocial. Recomendaciones para futuras investigaciones y el desarrollo de programas de intervención para promover el bienestar en adolescentes son presentadas
 
The aim of this study was to evaluate the association between positive competences, such as emotion regulation, proactive coping and prosocial behavior, and Colombian adolescents' perception of their well-being and life satisfaction. Through a convenience sample, 930 7th and 9th grade adolescents attending 11 public and private schools in 2 main cities of Colombia answered to a set of scales that evaluate proactive coping, emotion regulation, prosocial behavior, perceived life satisfaction and well-being. Multiple linear regression analyses were conducted to evaluate models for adolescents' well-being and life satisfaction, with the positive competences taken as predictive variables. The model that showed the best fit and accounted for the greatest amount of variance in adolescents' well-being and life satisfaction included 2 dimensions of proactive coping (positive and social), emotion regulation and prosocial behavior. Recommendations for future research and the development of intervention programs to promote adolescents' well-being are presented.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB