• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Interacciones Verbales Productivas en Aulas con Estudiantes de Distintos Contextos Socioeconómicos: Un Estudio Empírico en Colegios Chilenos

Productive Verbal Interactions in Classrooms With Children From Different Socioeconomic Backgrounds: An Empirical Study in Chilean Schools

Author
Muñoz-Hurtado, Javiera

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/23503
10.7764/psykhe.29.2.1431
Abstract
El propósito de este estudio fue explorar las características de la interacción verbal en aula de 2 colegios chilenos de Santiago, seleccionados intencionalmente, que comparten el interés por el diálogo, pero que atienden a estudiantes de diferente nivel socioeconómico [NSE]. Se realizaron observaciones naturales de interacciones verbales en 3 clases consecutivas de 4° básico durante la asignatura de Ciencias. Las interacciones entre profesor y la clase completa se examinaron desde el enfoque del análisis sociocultural del discurso, considerando tanto datos cuantitativos como cualitativos. Los resultados de este estudio muestran que las interacciones verbales con estudiantes de bajo NSE tienden a ser más concretas y dependientes del adulto. El habla en esta aula se caracterizó por una mayor predominancia de preguntas cerradas; sin embargo, esto no es sinónimo de interacciones menos productivas, sino que evidencia un uso diferente del lenguaje en interacciones académicas en contextos más vulnerables. Se sugiere la necesidad de que profesores e investigadores reconozcan estas características lingüísticas de estudiantes de menor NSE para promover diálogos significativos en el aula.
 
The purpose of this study was to explore the characteristics of classroom talk in 2 Chilean schools located in Santiago. Both schools, which were purposively selected, have a shared interest in dialogue, but serve students from different socioeconomic status [SES] backgrounds. Observations of naturally occurring verbal interactions in 3 consecutive science lessons were conducted in 4th grade classrooms. Interactions between the teacher and the whole class were examined adopting a sociocultural discourse analysis approach, using both quantitative and qualitative data. Results show that verbal interactions with students from a lower SES background tend to be more concrete and adult-dependent. Talk in this classroom was characterised by a predominance of closed questions; however, this is not a sign of less productive interaction, but evidence of a different way of using language in academic interactions taking place in more vulnerable contexts. It is suggested that teachers and researchers need to acknowledge these linguistic characteristics of students from lower SES backgrounds in order to promote meaningful classroom talk.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB