• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de La Serena
  • Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de La Serena
  • Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura
  • View Item

Exclusion of the ‘secondary student’. Multimodal analysis in Chilean media

Exclusión del ‘estudiante secundario’. Análisis multimodal en medios de Chile

Author
Vásquez-Rocca, Liliana

Manghi, Dominique

Full text
https://revistas.userena.cl/index.php/logos/article/view/1380
10.15443/RL3023
Abstract
This study shows how three Chilean media construct in their discourse the social actor ‘secondary students’, in a multimodal way. It focuses on the representation of Televisión Nacional de Chile (also known as TVN), El Dínamo and El Ciudadano of this social group which is often suppressed suppressed from the media sphere. It is a qualitative study with a social semiotic approach, following the guidelines of Visual Grammar and the typology of representation of social actors by van Leeuwen (2003). The corpus comprised 15 multimodal texts of 2018 compiled from internet sites, which constitute a semiotic chain of a news event about education. The results suggest that TVN creates the meaning of an ‘aggressor student’, El Dínamo as a ‘student to be reformed’; whereas El Ciudadano, represents him as a social actor who is an ‘active participant’. 
 
Este estudio muestra cómo tres medios de comunicación de Chile construyen multimodalmente al actor social ‘estudiantes secundarios’. Se aborda la manera en que Televisión Nacional de Chile, El Dínamo y El Ciudadano representan a este grupo social que frecuentemente es suprimido de la esfera mediática. La metodología es cualitativa con un enfoque semiótico social, siguiendo los lineamientos de la Gramática Visual y la tipología de actores sociales de van Leeuwen (2003). El corpus consideró 15 textos multimodales del 2018 recopilados de sitios de internet, que constituyen una cadena semiótica de un evento noticioso sobre educación. Los resultados sugieren que TVN crea el significado de un ‘estudiante agresor’, El Dínamo de un ‘estudiante a corregir’; en cambio, El Ciudadano lo representa como un actor social que es un ‘participante activo’. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB