Show simple item record

Exclusión del ‘estudiante secundario’. Análisis multimodal en medios de Chile

dc.creatorVásquez-Rocca, Liliana
dc.creatorManghi, Dominique
dc.date2020-12-15
dc.date.accessioned2021-01-26T15:29:02Z
dc.date.available2021-01-26T15:29:02Z
dc.identifierhttps://revistas.userena.cl/index.php/logos/article/view/1380
dc.identifier10.15443/RL3023
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/163877
dc.descriptionThis study shows how three Chilean media construct in their discourse the social actor ‘secondary students’, in a multimodal way. It focuses on the representation of Televisión Nacional de Chile (also known as TVN), El Dínamo and El Ciudadano of this social group which is often suppressed suppressed from the media sphere. It is a qualitative study with a social semiotic approach, following the guidelines of Visual Grammar and the typology of representation of social actors by van Leeuwen (2003). The corpus comprised 15 multimodal texts of 2018 compiled from internet sites, which constitute a semiotic chain of a news event about education. The results suggest that TVN creates the meaning of an ‘aggressor student’, El Dínamo as a ‘student to be reformed’; whereas El Ciudadano, represents him as a social actor who is an ‘active participant’. en-US
dc.descriptionEste estudio muestra cómo tres medios de comunicación de Chile construyen multimodalmente al actor social ‘estudiantes secundarios’. Se aborda la manera en que Televisión Nacional de Chile, El Dínamo y El Ciudadano representan a este grupo social que frecuentemente es suprimido de la esfera mediática. La metodología es cualitativa con un enfoque semiótico social, siguiendo los lineamientos de la Gramática Visual y la tipología de actores sociales de van Leeuwen (2003). El corpus consideró 15 textos multimodales del 2018 recopilados de sitios de internet, que constituyen una cadena semiótica de un evento noticioso sobre educación. Los resultados sugieren que TVN crea el significado de un ‘estudiante agresor’, El Dínamo de un ‘estudiante a corregir’; en cambio, El Ciudadano lo representa como un actor social que es un ‘participante activo’. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniv. La Serena Departamento de Artes y Letras Facultad de Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistas.userena.cl/index.php/logos/article/view/1380/1357
dc.relationhttps://revistas.userena.cl/index.php/logos/article/view/1380/1375
dc.sourceLogos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura; Vol. 30 Núm. 2 (2020); 297-313es-ES
dc.sourceLogos: Journal of Linguistics, Philosophy and Literature; Vol 30 No 2 (2020); 297-313en-US
dc.source0719-3262
dc.source0716-7520
dc.titleExclusion of the ‘secondary student’. Multimodal analysis in Chilean mediaen-US
dc.titleExclusión del ‘estudiante secundario’. Análisis multimodal en medios de Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record