SOCIAL CAPITAL AND NETWORKS OF COOPERATION IN THE TOURIST DESTINATION OF MONTAÑA: SAN MARTÍN DE LOS ANDES, PATAGONIA ARGENTINA
CAPITAL SOCIAL Y REDES DE COOPERACIÓN EN EL DESTINO TURÍSTICO DE MONTAÑA: SAN MARTÍN DE LOS ANDES, PATAGONIA, ARGENTINA;
Author
Falquemberg, Cristian Oscar
Gazzera, Maria Alejandra
Abstract
The analysis of the level of competitiveness of tourist destinations, in unstable and turbulent environments, a product among other aspects of the effects of glo-balization and the emergence of different trends in the market, makes it necessary to complete it with proposals and actions that are aimed at partly reversing such a situation.This work, aims to show through the application of the theory of graphs, the situ-ation of the social capital and the networks of cooperation, in one of the most im-portant mountain tourist destinations of patagonia argentina, such as san martín de los andes.Although there are multiple organizations linked to tourism that are in the afore-mentioned destination, it was a question that has been achieved to be shaped by it, as well as its impact on the strategic aspects of the tourism sector of the place. El análisis del nivel de competitividad de los destinos turísticos, en entornos ines-tables y turbulentos, producto entre otros aspectos de los efectos de la globali-zación y la aparición de diferentes tendencias en el mercado, hace necesario completarlo con propuestas y acciones que estén orientadas a revertir en parte tal situación. Este trabajo, pretende mostrar mediante la aplicación de la teoría de grafos y el análisis de opiniones, la situación del capital social y las redes de cooperación, en uno de los destinos turísticos de montaña más importantes de la patagonia argen-tina, cómo es San Martín de Los Andes.Si bien, son múltiples las organizaciones vinculadas con el turismo que se en-cuentran en el citado destino, resultó un interrogante el nivel de desarrollo de las redes sociales que se han logrado conformar en el mismo, como también su incidencia en los aspectos estratégicos del sector turístico del lugar.