Identification of digital gaps in a pandemic : Experiences in undergraduate degrees at Universidad Nacional del Nordeste. Argentina.
Identificación de brechas digitales en pandemia : Experiencias en carreras de grado de Facultades de la Universidad Nacional del Nordeste. Argentina.
Author
Bercheñi, Viviana
Mariño, Sonia
Abstract
The impact of the global health crisis caused by COVID-19 generated in the educational system an anticipated change from the “face-to-face” paradigm to the “virtual” one whose impact seems to be more forceful depending on whether students and teachers have sufficient resources available as to access the necessary infrastructure that guarantees the right to education. The article set out to investigate the fundamental digital competencies of university students from a public institution through the creation of a sample of students taking two different undergraduate courses. The applied methodology was descriptive transversal type. An online instrument was designed which was answered by 56 students. Data was processed for descriptive statistical processing, could be quantitatively inferred and individuals characterized in relation to certain aspects that affect a digital divide typology: connectivity, availability of relevant communication and computer equipment, and knowledge of synchronous and asynchronous tools in a learning environment or virtual classroom. The main results indicate that there are gaps in use and access. The average number of computers per home was 1.5 (SD of 0.92) for an average of 4.1 (DS of 2.24) people living together. 47% of students reported regular or poor connectivity, while 67% reported accessibility issues to the institutional virtual classroom, despite 66% reporting how to manage them. 83% of teachers used digital platforms complementary to institutional ones. The article enables its replication in other educational areas (for example, in the teaching sector, administrative and teacher personnel), strengthening projects in information and communication technologies to have trained human capital in the face of possible emerging ones. El impacto de la crisis sanitaria mundial originada por el COVID-19 generó en el sistema educativo un cambio anticipado desde el paradigma “presencial” al “virtual” cuyo impacto parece ser más contundente en función de si estudiantes y docentes tienen disponibilidad de recursos suficientes como para acceder a la infraestructura necesaria que garantice el derecho a la educación. El artículo se propuso indagar en torno a las competencias digitales fundamentales de universitarios de una institución pública a través de la conformación de una muestra de estudiantes cursantes de dos asignaturas de carreras de grado diferentes. Se aplicó una metodología de tipo descriptiva transversal. Se diseñó un instrumento en-línea el cual fue respondido por 56 estudiantes. Se procesaron los datos para su tratamiento estadístico descriptivo, se pudieron inferir cuantitativamente y caracterizar a los individuos en relación con ciertos aspectos que inciden en una tipología de brecha digital: la conectividad, disponibilidad de equipos de comunicación e informáticos pertinentes, y conocimientos de herramientas sincrónicas y asincrónicas en un entorno de aprendizaje o aula virtual. Los principales resultados indican que existen brechas de uso y de acceso. El promedio de computadoras por hogar fue de 1,5 (DE 0,92) para una media de 4,1 (DE 2,24) personas que conviven. El 47% de los alumnos declaró tener conectividad regular o mala, mientras, el 67% manifestó tener dificultades de accesibilidad al aula virtual institucional, a pesar de que el 66% indicó saber manejarlas. El 83% de los docentes utilizaron plataformas digitales complementarias a las institucionales. El articulo posibilita su replicación en otros ámbitos educativos (por ejemplo, en el sector docente, personal administrativo y de maestranza), proyectos de fortalecimiento en tecnologías de información y comunicaciones para disponer con capital humano capacitado ante posibles emergentes.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Digital communication: Operational definition and approach to participation in the form of digital inclusion/exclusion
Pignuoli Ocampo, Sergio. MAD; No. 46 (2022); 70-83 -
The role of technological infrastructure in relation to the digital divide and the digital literacy in hundred educational institutions of Colombia.
Sánchez, Luis; Reyes, Ana María; Ortiz, Diana; Olarte, Fredy. Calidad en la Educación; Nº 47 (2017): Revista Calidad en la Educación; 112-144 -
From Graphical User Interface Design to the Configuration of a Digital Object. Materiality and Digital Ontology
Castañeda Arredondo, Erika Cecilia. Diseña; Núm. 15 (2019): Estética en la interacción; 70-93