• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

The role of advertising in Spain in the press and radio during Franco`s regime: The birth of consumer society

El papel de la publicidad en España durante el franquismo: El nacimiento de la sociedad de consumo;
O papel da publicidade na Espanha na imprensa e no rádio durante o regime franquista: o nascimento da sociedade de consumo

Author
Sebastián Morillas, Ana

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/23361
10.7764/cdi.41.1128
Abstract
This qualitative research examines the influence of social media and advertising on consumption habits and lifestyles of the Spanish of Franco’s regime (1939-1975). The analysis of more than 400 advertising pieces in the press and radio, as well as of interviews with experts in the subject, brings real, abundant and novel data on this subject and the conclusions allow to reaffirm the idea that–through the media–advertising changed habits of consumption and lifestyles in the Spanish of the epoch, thus arising the consumption society.
 
Esta investigación cualitativa examina la influencia de los medios de comunicación social y la publicidad en los hábitos de consumo y estilos de vida de los españoles del franquismo (1939-1975). El análisis de más de 400 piezas publicitarias en prensa y radio, y de entrevistas a expertos en el tema, aporta datos reales, abundantes y novedosos sobre esta materia y las conclusiones permiten reafirmar la idea de que la publicidad, a través de los medios, cambió hábitos de consumo y estilos de vida en los españoles de aquella época, dando paso al nacimiento de la sociedad de consumo.
 
Esta pesquisa qualitativa examina a influência das mídias sociais e da publicidade sobre hábitos de consumo e estilos de vida dos espanhóis durante a ditadura de Franco (1939-1975). A análise de mais de 400 peças publicitárias na imprensa e rádio e entrevistas com especialistas no assunto traz dados reais, abundantes e novos sobre esse assunto, e as conclusões permitem reafirmar a ideia de que a publicidade, através da mídia, mudou hábitos de consumo e estilos de vida do cidadão espanhol da época, dando lugar ao nascimento da sociedade de consumo.  
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • The role of advertising in Spain in the press and radio during Franco`s regime: The birth of consumer society 

    Sebastián Morillas, Ana; Universidad de Valladolid. Cuadernos.info; núm. 41: Comunicación y Política; 209-226
  • Hábitos de consumo y percepciones frente a los medios de estudiantes chilenos de enseñanza media: lectura, radio e internet 

    Ayala Pérez, Teresa. Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; No 12 (2004); 15-28
  • Old age and radio in the pandemic: The case of Cadena SER and Radio Nacional de España 

    Guarinos, Virginia; Martín-Pena, Daniel. Cuadernos.info; No. 51 (2022); 138-158
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB