• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Motivational correlates of the use of and the satisfaction with Facebook in Spanish youth

Correlatos motivacionales del uso y la satisfacción con Facebook en jóvenes españoles;
Correlatos motivacionais do uso e da satisfação com o Facebook por jovens espanhóis

Author
Igartua, Juan-José

Rodríguez-de-Dios, Isabel

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/24259
10.7764/cdi.38.848
Abstract
This study, linked to the theory of uses and gratifications, analyzes the reasons for using Facebook and contrasts how those motives predict behavioral and attitudinal patterns. The questionnaire used, applied to a sample of Spanish students (n=268), included a scale about the reasons to use Facebook, and information on the consumption and satisfaction with that social network. An exploratory factorial analysis revealed six motivational dimensions: entertainment, virtual community, relationships maintenance, coolness, companionship and self-expression; the first three are the main reasons of use. Moreover, the search for entertainment showed the stronger statistical relationship with satisfaction with Facebook.
 
Este estudio, vinculado con la teoría de usos y gratificaciones, analiza los motivos de uso de Facebook y contrasta cómo dichos motivos predicen patrones conductuales y actitudinales. Se emplea un cuestionario, cumplimentado por estudiantes españoles (n = 268), con una escala de motivos para utilizar Facebook, e información sobre el consumo y satisfacción con dicha red social. Un análisis factorial exploratorio extrae seis dimensiones motivacionales: entretenimiento, comunidad virtual, mantenimiento de relaciones, coolness, compañía y autoexpresión; siendo los tres primeros los motivos principales de uso. Además, el factor de entretenimiento tiene la relación estadística más intensa con la satisfacción con Facebook.
 
Este estudo, baseado na teoria dos usos e das gratificações, analisa as razões para usar o Facebook e verifica o modo em que essas razões preveem padrões comportamentais e atitudinais. Foi utilizado um questionário, preenchido por estudantes espanhóis (n=268), com uma escala de razões para usar o Facebook, e informações sobre o consumo e a satisfação com esta rede social. A análise fatorial exploratória revelou a existência de seis fatores: entretenimento, comunidade virtual, manter relacionamentos, coolness, companhia e auto-expressão; sendo os três primeiros as principais razões para o seu uso. Além disso, o fator do entretenimento tem a relação estatística mais intensa com a satisfação.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Comunicación sobre el cáncer en Facebook. Las asociaciones de Argentina, Chile, Colombia y España 

    Fernández-Gómez, Erika; Universidad Internacional de La Rioja; Díaz-Campo, Jesús; Universidad Internacional de La Rioja. Cuadernos.info; núm. 38: Comunicación y Salud; 35-50
  • Motivational correlates of the use of and the satisfaction with Facebook in Spanish youth 

    Igartua, Juan-José; Universidad de Salamanca; Rodríguez-de-Dios, Isabel; Universidad de Salamanca. Cuadernos.info; núm. 38: Comunicación y Salud; 107-119
  • Transmedia, fiction series and social networks. The case of Pulseras Rojas in the oficial Facebook group (Antena 3. Spain) 

    Tur-Viñes, Victoria; Universidad de Alicante; Rodríguez Ferrándiz, Raúl; Universidad de Alicante. Cuadernos.info; núm. 34: Evolución y Futuro de la Publicidad; 115-131
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB