• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Emotionally intelligent teachers: importance of Emotional Intelligence for application of Emotional Education in pedagogical work

Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la Inteligencia Emocional para la aplicación de la Educación Emocional en la práctica pedagógica de aula

Author
Costa Rodriguez, Claudia

Palma Leal, Ximena

Salgado Farías, Carla

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6551
10.4067/S0718-07052021000100219
Abstract
This review analyses, as its main issue, the importance of Emotional Intelligence as essential requirement in pedagogical work of teachers. At the same time its emphasizes Emotional Education of students like a fundamental tool to improve teaching-learning process and for integral development of people. In order to achieve this objective it was made a depth analysis of emotions, their brain processing and their effect in learning process. Subsequently, a detailed description is given of the relationship between Emotional Education and Emotional Intelligence and teacher´s initial training in this area. Ending with a review of three training programs of Emotional Education for Pedagogy Students, this evidences the need to include contents for this topic in both, teacher training and transversally in school and university.
 
La presente revisión aborda como temática principal la importancia de la Inteligencia Emocional como requisito fundamental de las y los docentes en su práctica pedagógica, al mismo tiempo que se destaca la Educación Emocional en las y los estudiantes como herramienta fundamental para la mejora de los procesos de enseñanza-aprendizaje y para el desarrollo integral de las personas. Para cumplir este objetivo se comienza con un análisis acabado de las emociones, su procesamiento a nivel cerebral y su incidencia en el proceso de aprendizaje. Posteriormente se realiza una descripción detallada de la relación entre Educación Emocional e Inteligencia Emocional y la formación inicial del profesorado en esta área, finalizando con la revisión de tres programas de formación en Educación Emocional para estudiantes de pedagogía, evidenciando la necesidad de incluir contenidos al respecto tanto en la formación docente como de forma transversal en la educación a nivel escolar y universitaria.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB