• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Socio-academic predictors of the Study Engagement in engineering first year students

Predictores socio-académicos del Study Engagement en estudiantes de primer año de ingeniería

Author
Maluenda Albornoz, Jorge

Varas Contreras, Marcela

Riffo Ferrada, Marcia

Díaz Mujica, Alejandro

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6552
10.4067/S0718-07052021000100235
Abstract
Although Study Engagement has been linked to different key variables for the teaching-learning process in higher education, there is a lack of clarity regarding the factors that affect it, especially in engineering education. The research objective was to evaluate the predictive capacity of academic goals, the sense of belonging and peer support on Study Engagement. A cross-sectional associative-predictive design is carried out that incorporates the measurement of these variables in 743 first-year engineering students. The strongest predictors were learning goals and career membership versus other goals and support. The weight of each variable was different for each dimension of the Engagement. With this, the results contribute to understanding differences in the predictors of Engagement, which encourages potential differentiated interventions depending on the dimension that needs to be stimulated.
 
Si bien el Study Engagement se ha vinculado con distintas variables clave para el proceso de enseñanza-aprendizaje en educación superior existe poca claridad respecto de los factores que lo afectan, especialmente, en la educación en ingeniería. El objetivo de investigación fue evaluar la capacidad predictiva de las metas académicas, el sentido de pertenencia y el apoyo de pares sobre el Study Engagement. Se realiza un diseño de tipo asociativo-predictivo de corte transversal que incorpora la medición de estas variables en 743 estudiantes de primer año de ingeniería. Los predictores más fuertes fueron las metas de aprendizaje y la pertenencia a la carrera frente a las demás metas y el apoyo. El peso de cada variable fue distinto para cada dimensión del Engagement. Con esto los resultados contribuyen a comprender diferencias en los predictores del Engagement lo que anima potenciales intervenciones diferenciadas en función de la dimensión que se requiera estimular.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB