Socio-academic predictors of the Study Engagement in engineering first year students
Predictores socio-académicos del Study Engagement en estudiantes de primer año de ingeniería
Author
Maluenda Albornoz, Jorge
Varas Contreras, Marcela
Riffo Ferrada, Marcia
Díaz Mujica, Alejandro
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/655210.4067/S0718-07052021000100235
Abstract
Although Study Engagement has been linked to different key variables for the teaching-learning process in higher education, there is a lack of clarity regarding the factors that affect it, especially in engineering education. The research objective was to evaluate the predictive capacity of academic goals, the sense of belonging and peer support on Study Engagement. A cross-sectional associative-predictive design is carried out that incorporates the measurement of these variables in 743 first-year engineering students. The strongest predictors were learning goals and career membership versus other goals and support. The weight of each variable was different for each dimension of the Engagement. With this, the results contribute to understanding differences in the predictors of Engagement, which encourages potential differentiated interventions depending on the dimension that needs to be stimulated. Si bien el Study Engagement se ha vinculado con distintas variables clave para el proceso de enseñanza-aprendizaje en educación superior existe poca claridad respecto de los factores que lo afectan, especialmente, en la educación en ingeniería. El objetivo de investigación fue evaluar la capacidad predictiva de las metas académicas, el sentido de pertenencia y el apoyo de pares sobre el Study Engagement. Se realiza un diseño de tipo asociativo-predictivo de corte transversal que incorpora la medición de estas variables en 743 estudiantes de primer año de ingeniería. Los predictores más fuertes fueron las metas de aprendizaje y la pertenencia a la carrera frente a las demás metas y el apoyo. El peso de cada variable fue distinto para cada dimensión del Engagement. Con esto los resultados contribuyen a comprender diferencias en los predictores del Engagement lo que anima potenciales intervenciones diferenciadas en función de la dimensión que se requiera estimular.