• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Academic performance in higher education students with Attention Deficit Disorder

Desempeño académico en estudiantes de educación superior con Trastorno por Déficit de Atención

Author
Sepúlveda Bernales, Valeria Jimena

Espina Araneda, Valeria Fernanda

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6544
10.4067/S0718-07052021000100091
Abstract
The attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in adults has a neurobiological origin, with a high impact on the functionality of people who suffer from it due to alterations in attention, executive function and motivation. The objective of this research is to know if there is a relationship between the Attention Deficit Disorder of the adult and the academic performance of higher education students. For this, a literature review was carried out and it concluded that there is a relationship between ADHD and academic performance. The review showed a relationship of students with ADHD and worse performance, university dropout and major career changes. Along with this, it showed a high comorbidity, psycho-emotional and social alterations, sleep disturbances, smoking and fatigue. The performance of university students with ADHD is influenced by the characteristics of the context and can be benefited by neurodidactic strategies that consider the difficulties exposed.
 
El Trastorno por Déficit de Atención e hiperactividad (TDAH) es un cuadro de origen neurobiológico, de alto impacto en la funcionalidad de las personas que lo padecen por sus alteraciones en la atención, la función ejecutiva y la motivación. El objetivo de esta investigación es conocer si existe relación entre el Trastorno por déficit atencional del adulto y el desempeño académico de estudiantes de educación superior. Para esto se realizó una revisión bibliográfica y se concluyó que existe relación entre el TDAH y el desempeño académico. La revisión arrojó relación de estudiantes con TDAH y peor rendimiento, deserción universitaria y mayores cambios de carrera. Junto con esto, una alta comorbilidad, alteraciones psicoemocionales, sociales, alteraciones del sueño, tabaquismo y fatiga. El desempeño de los estudiantes universitarios con TDAH se ve influenciado por las características del contexto y puede ser beneficiadas por estrategias neurodidácticas que consideren las dificultades expuestas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB