Show simple item record

Desempeño académico en estudiantes de educación superior con Trastorno por Déficit de Atención

dc.creatorSepúlveda Bernales, Valeria Jimena
dc.creatorEspina Araneda, Valeria Fernanda
dc.date2021-06-28
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6544
dc.identifier10.4067/S0718-07052021000100091
dc.descriptionThe attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in adults has a neurobiological origin, with a high impact on the functionality of people who suffer from it due to alterations in attention, executive function and motivation. The objective of this research is to know if there is a relationship between the Attention Deficit Disorder of the adult and the academic performance of higher education students. For this, a literature review was carried out and it concluded that there is a relationship between ADHD and academic performance. The review showed a relationship of students with ADHD and worse performance, university dropout and major career changes. Along with this, it showed a high comorbidity, psycho-emotional and social alterations, sleep disturbances, smoking and fatigue. The performance of university students with ADHD is influenced by the characteristics of the context and can be benefited by neurodidactic strategies that consider the difficulties exposed.en-US
dc.descriptionEl Trastorno por Déficit de Atención e hiperactividad (TDAH) es un cuadro de origen neurobiológico, de alto impacto en la funcionalidad de las personas que lo padecen por sus alteraciones en la atención, la función ejecutiva y la motivación. El objetivo de esta investigación es conocer si existe relación entre el Trastorno por déficit atencional del adulto y el desempeño académico de estudiantes de educación superior. Para esto se realizó una revisión bibliográfica y se concluyó que existe relación entre el TDAH y el desempeño académico. La revisión arrojó relación de estudiantes con TDAH y peor rendimiento, deserción universitaria y mayores cambios de carrera. Junto con esto, una alta comorbilidad, alteraciones psicoemocionales, sociales, alteraciones del sueño, tabaquismo y fatiga. El desempeño de los estudiantes universitarios con TDAH se ve influenciado por las características del contexto y puede ser beneficiadas por estrategias neurodidácticas que consideren las dificultades expuestas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6544/7651
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 47 No. 1 (2021); 91-108en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 1 (2021); 91-108es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectTDAHes-ES
dc.subjectestudiantes universitarioses-ES
dc.subjectDéficit atencionales-ES
dc.subjectADHDen-US
dc.subjectuniversity studentsen-US
dc.subjectattention deficiten-US
dc.titleAcademic performance in higher education students with Attention Deficit Disorderen-US
dc.titleDesempeño académico en estudiantes de educación superior con Trastorno por Déficit de Atenciónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record