Academic performance in higher education students with Attention Deficit Disorder
Desempeño académico en estudiantes de educación superior con Trastorno por Déficit de Atención
dc.creator | Sepúlveda Bernales, Valeria Jimena | |
dc.creator | Espina Araneda, Valeria Fernanda | |
dc.date | 2021-06-28 | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6544 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052021000100091 | |
dc.description | The attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in adults has a neurobiological origin, with a high impact on the functionality of people who suffer from it due to alterations in attention, executive function and motivation. The objective of this research is to know if there is a relationship between the Attention Deficit Disorder of the adult and the academic performance of higher education students. For this, a literature review was carried out and it concluded that there is a relationship between ADHD and academic performance. The review showed a relationship of students with ADHD and worse performance, university dropout and major career changes. Along with this, it showed a high comorbidity, psycho-emotional and social alterations, sleep disturbances, smoking and fatigue. The performance of university students with ADHD is influenced by the characteristics of the context and can be benefited by neurodidactic strategies that consider the difficulties exposed. | en-US |
dc.description | El Trastorno por Déficit de Atención e hiperactividad (TDAH) es un cuadro de origen neurobiológico, de alto impacto en la funcionalidad de las personas que lo padecen por sus alteraciones en la atención, la función ejecutiva y la motivación. El objetivo de esta investigación es conocer si existe relación entre el Trastorno por déficit atencional del adulto y el desempeño académico de estudiantes de educación superior. Para esto se realizó una revisión bibliográfica y se concluyó que existe relación entre el TDAH y el desempeño académico. La revisión arrojó relación de estudiantes con TDAH y peor rendimiento, deserción universitaria y mayores cambios de carrera. Junto con esto, una alta comorbilidad, alteraciones psicoemocionales, sociales, alteraciones del sueño, tabaquismo y fatiga. El desempeño de los estudiantes universitarios con TDAH se ve influenciado por las características del contexto y puede ser beneficiadas por estrategias neurodidácticas que consideren las dificultades expuestas. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6544/7651 | |
dc.rights | Derechos de autor 2021 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 47 No. 1 (2021); 91-108 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 1 (2021); 91-108 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.subject | TDAH | es-ES |
dc.subject | estudiantes universitarios | es-ES |
dc.subject | Déficit atencional | es-ES |
dc.subject | ADHD | en-US |
dc.subject | university students | en-US |
dc.subject | attention deficit | en-US |
dc.title | Academic performance in higher education students with Attention Deficit Disorder | en-US |
dc.title | Desempeño académico en estudiantes de educación superior con Trastorno por Déficit de Atención | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}