• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Pedagogical model of holistic environmental formation in the students of pedagogical careers in the area of Natural Sciences in Cuba

Modelo pedagógico de formación holística ambiental en los estudiantes de carreras pedagógicas del área de Ciencias Naturales en Cuba;

Author
Velázquez Labrada, Yunior Ramón

Romero Pacheco, Eumelia Victoria

Sigas Costafreda, Oscar

Pérez Benitez, Mayelin

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6554
10.4067/S0718-07052021000100371
Abstract
The article provides a pedagogical model of holistic environmental formation in the students of pedagogical careers of the area of Natural Sciences in Cuba. In correspondence with the qualitative methodology, methods such as holistic- dialectic, analysis- synthesis, inductive- deductive were applied during the epistemological foundation of the object of study, as well as modeling in the construction of the pedagogical model. 6 configurations and 3 qualities were proposed, integrated in the dimensions: contextual cognitive, contextualized educational and behavior environmental holistic formation. The results obtained allow us to conclude that by confronting the contextual partner-environmental characterization with the assimilation of environmental knowledge, the interactive complementation of environmental knowledge is fostered, from which emerges the contextual environmental holistic reflection and the holistic environmental proactive capacity, which are synthesized in the holistic environmental pedagogic performance. They constitute resulting qualities: the integrative cognitive environmental projection, the holistic environmental reflexive attitude and the holistic environmental cosmovisory behavior.
 
El artículo aporta un modelo pedagógico de formación holística ambiental en los estudiantes de carreras pedagógicas del área de Ciencias Naturales en Cuba. En correspondencia con la metodología cualitativa, se aplicaron métodos como el holístico- dialéctico, análisis- síntesis, inductivo- deductivo durante la fundamentación epistemológica del objeto de estudio, así como la modelación en la construcción del modelo pedagógico. Se plantearon 6 configuraciones y 3 cualidades, integradas en las dimensiones: cognoscitiva contextual, educativa contextualizada y comportamental de la formación holística ambiental. Los resultados obtenidos permiten concluir que al confrontar la caracterización socio- ambiental contextual con la asimilación de saberes ambientales, se propicia la complementación interactiva de saberes ambientales, de la cual emerge la reflexión holística ambiental contextual y la capacidad proactiva holística ambiental, que se sintetizan en el desempeño pedagógico holístico ambiental. Constituyen cualidades resultantes: la proyección cognoscitiva ambiental integradora, la actitud reflexiva holística ambiental y el comportamiento cosmovisivo holístico ambiental.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB