• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Student for mathematics teachers and the construction of the disciplinary identity

Estudiante de docencia en matemáticas y la construcción de la identidad disciplinar

Author
Opazo Arellano, Claudio Enrique

Cordero Osorio, Francisco

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6545
10.4067/S0718-07052021000100109
Abstract
In this research we offer empirical evidence that disciplinary identity is a factor in the training of students in mathematics teaching. We show, with the Socioepistemological Theory of Mathematics Education, how this factor intervenes in the resignifications of mathematical knowledge and in the definition of the mathematics teacher function. The source of analysis was found in the student's school-academic setting accompanied by the development of the vision of teaching and mathematical knowledge that is building on the permanent habit of school activity designs. Using ethnographic methods and semi-structured interviews, immersions were conducted with communities of students who are being trained in teaching. As a result of the research it was found that in the permanent habit of designing school activities is the source of meaning that defines the disciplinary identity.
 
En esta investigación ofrecemos evidencia empírica de que la identidad disciplinar es un factor de la formación de los estudiantes de docencia en matemáticas. Mostramos, con la Teoría Socioepistemológica de la Matemática Educativa, cómo ese factor interviene en la resignificación del conocimiento matemático y en la definición de la función del docente de matemáticas. La fuente de análisis se encontró en el escenario escolar-académico del estudiante acompañado del desarrollo de la visión de la enseñanza y la del conocimiento matemático que va construyendo en el hábito permanente de los diseños de actividades escolares. Con métodos etnográficos y entrevistas semiestructuradas se realizaron inmersiones con comunidades de estudiantes que se están formando en la docencia. Como resultado de la investigación se encontró que en el hábito permanente del diseño de actividades escolares está la fuente de sentido que define la identidad disciplinar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB