Show simple item record

Estudiante de docencia en matemáticas y la construcción de la identidad disciplinar

dc.creatorOpazo Arellano, Claudio Enrique
dc.creatorCordero Osorio, Francisco
dc.date2021-06-28
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6545
dc.identifier10.4067/S0718-07052021000100109
dc.descriptionIn this research we offer empirical evidence that disciplinary identity is a factor in the training of students in mathematics teaching. We show, with the Socioepistemological Theory of Mathematics Education, how this factor intervenes in the resignifications of mathematical knowledge and in the definition of the mathematics teacher function. The source of analysis was found in the student's school-academic setting accompanied by the development of the vision of teaching and mathematical knowledge that is building on the permanent habit of school activity designs. Using ethnographic methods and semi-structured interviews, immersions were conducted with communities of students who are being trained in teaching. As a result of the research it was found that in the permanent habit of designing school activities is the source of meaning that defines the disciplinary identity.en-US
dc.descriptionEn esta investigación ofrecemos evidencia empírica de que la identidad disciplinar es un factor de la formación de los estudiantes de docencia en matemáticas. Mostramos, con la Teoría Socioepistemológica de la Matemática Educativa, cómo ese factor interviene en la resignificación del conocimiento matemático y en la definición de la función del docente de matemáticas. La fuente de análisis se encontró en el escenario escolar-académico del estudiante acompañado del desarrollo de la visión de la enseñanza y la del conocimiento matemático que va construyendo en el hábito permanente de los diseños de actividades escolares. Con métodos etnográficos y entrevistas semiestructuradas se realizaron inmersiones con comunidades de estudiantes que se están formando en la docencia. Como resultado de la investigación se encontró que en el hábito permanente del diseño de actividades escolares está la fuente de sentido que define la identidad disciplinar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6545/7652
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 47 No. 1 (2021); 109-131en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 1 (2021); 109-131es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectFormación del profesores-ES
dc.subjectescenario escolar-académicoes-ES
dc.subjectdiseños de actividades escolareses-ES
dc.subjectTeacher trainingen-US
dc.subjectschool-academic settingen-US
dc.subjectdesigning school activitiesen-US
dc.titleStudent for mathematics teachers and the construction of the disciplinary identityen-US
dc.titleEstudiante de docencia en matemáticas y la construcción de la identidad disciplinares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record