• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Pedagogical standards and their integration in the formative projects of teaching programs

Estándares pedagógicos y su integración en los proyectos formativos de las carreras de pedagogía

Author
Verdugo Peñaloza, Alejandro

Tejada Fernández, José

Navío Gámez, Antoni

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6546
10.4067/S0718-07052021000100133
Abstract
Chile declared their standards on graduation for pedagogical programs in 2011. However, there is a lack of information of its integration in the formative processes. Based on this context, it is conducted a study on the opinion about the standards on graduation and their integration into the training plan standards, according to program managers, trainers of teachers and penultimate year students from the teaching program of Playa Ancha University, 2017. The methodology consists of case studies using an explorative descriptive research. A questionnaire was applied to a sample of more than 60% of the population. The results highlight that principal and teachers’ opinion match and are more favorable than students’ in terms of knowledge, utility, attitude and intention of integrating standards. We conclude that we are at an early stage in the curricular integration of standards, while having favorable projections for the future.
 
El 2011 Chile declara estándares de egreso para carreras de Pedagogía. Sin embargo, la información sobre su integración en los procesos formativos es escasa. En este contexto se realiza un estudio sobre la opinión que se tiene de los estándares de egreso y su integración en el plan formativo según directivos de carrera, formadores de profesores y estudiantes de penúltimo año de Pedagogía de la Universidad de Playa Ancha el año 2017. La metodología, corresponde a estudio de caso, de tipo descriptivo exploratorio. Se aplicó un cuestionario a una muestra superior al 60% de la población. Los resultados destacan que las opiniones de directivos y profesores son coincidentes y más favorables que los estudiantes en cuanto al conocimiento, utilidad, actitud e intención de integrar los estándares. Se concluye que se está en una etapa inicial en la integración curricular de los estándares y se observa una proyección favorable.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB