Show simple item record

Estándares pedagógicos y su integración en los proyectos formativos de las carreras de pedagogía

dc.creatorVerdugo Peñaloza, Alejandro
dc.creatorTejada Fernández, José
dc.creatorNavío Gámez, Antoni
dc.date2021-06-28
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6546
dc.identifier10.4067/S0718-07052021000100133
dc.descriptionChile declared their standards on graduation for pedagogical programs in 2011. However, there is a lack of information of its integration in the formative processes. Based on this context, it is conducted a study on the opinion about the standards on graduation and their integration into the training plan standards, according to program managers, trainers of teachers and penultimate year students from the teaching program of Playa Ancha University, 2017. The methodology consists of case studies using an explorative descriptive research. A questionnaire was applied to a sample of more than 60% of the population. The results highlight that principal and teachers’ opinion match and are more favorable than students’ in terms of knowledge, utility, attitude and intention of integrating standards. We conclude that we are at an early stage in the curricular integration of standards, while having favorable projections for the future.en-US
dc.descriptionEl 2011 Chile declara estándares de egreso para carreras de Pedagogía. Sin embargo, la información sobre su integración en los procesos formativos es escasa. En este contexto se realiza un estudio sobre la opinión que se tiene de los estándares de egreso y su integración en el plan formativo según directivos de carrera, formadores de profesores y estudiantes de penúltimo año de Pedagogía de la Universidad de Playa Ancha el año 2017. La metodología, corresponde a estudio de caso, de tipo descriptivo exploratorio. Se aplicó un cuestionario a una muestra superior al 60% de la población. Los resultados destacan que las opiniones de directivos y profesores son coincidentes y más favorables que los estudiantes en cuanto al conocimiento, utilidad, actitud e intención de integrar los estándares. Se concluye que se está en una etapa inicial en la integración curricular de los estándares y se observa una proyección favorable.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6546/7653
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 47 No. 1 (2021); 133-155en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 1 (2021); 133-155es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectestándares pedagógicoses-ES
dc.subjectformación inicial docentees-ES
dc.subjectcompetencias docenteses-ES
dc.subjecteducación superiores-ES
dc.subjectperfil de egresoes-ES
dc.subjectpedagogical standardsen-US
dc.subjectinitial teacher trainingen-US
dc.subjectteaching skillsen-US
dc.subjecthigher educationen-US
dc.subjectgraduation profileen-US
dc.titlePedagogical standards and their integration in the formative projects of teaching programsen-US
dc.titleEstándares pedagógicos y su integración en los proyectos formativos de las carreras de pedagogíaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record