• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

The Inclusion of LGTBI Students in Chilean Schools: Between Invisibility and Social Recognition

La inclusión de estudiantes LGTBI en las escuelas chilenas: entre invisibilización y reconocimiento social

Author
María Teresa Rojas, María

Fernández, María Beatriz

Astudillo, Pablo

Stefoni, Carolina

Salinas, Pablo

Valdebenito, María

Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/23489
10.7764/PEL.56.1.2019.3
Abstract
This article communicates the results of a multi-case qualitative study that sought to know the meanings and debates present in Chilean schools in relation to LGTBI inclusion. This research gathered information from 8 cases using documentary analysis, interviews, focus groups with different school actors, and non-participant observation. The article asks how justice of recognition finds expression in school communities, understanding justice as the visibility of gender expression and identities, and sexual diversity, as well as the existence of pedagogical practices and experiences that allow LGTBI students to build self-confidence. The results indicate that, in the Chilean school system, there are advances on the recognition of gender identities and sexual diversity, but they are partial and fragile. Respect for diversity is a principle present in the discourses of school actors, but this does not question the hegemony of heteronormativity in the curriculum or teaching practices. Students and principals with greater cultural capital and/or polit
 
Este artículo comunica los resultados de un estudio cualitativo de casos múltiples que buscó conocer los significados y debates presentes en relación con el reconocimiento de los estudiantes LGTBI en las escuelas chilenas. La investigación recogió información mediante análisis documental, entrevistas y grupos focales a diversos actores escolares, y observación no participante en ocho escuelas del país. El artículo indaga en cómo se expresa la justicia de reconocimiento en comunidades escolares, entendida como la visibilización de las expresiones e identidades de género y la diversidad sexual y, además, la existencia de prácticas y experiencias pedagógicas que permitan que las y los estudiantes LGTBI construyan seguridad en sí mismos. Los resultados indican que si bien existen algunos avances en torno al reconocimiento de las identidades de género y la diversidad sexual en el sistema escolar chileno, estos son parciales y frágiles. El respeto a la diversidad es un principio presente en los discursos de los actores escolares, pero ello no significa cuestionar la hegemonía de la heteronormatividad en el currículo ni en las prácticas de enseñanza. Sin embargo, las y los estudiantes y las y los directores, en contextos de mayor capital cultural y/o movilización política, comienzan a gatillar cambios importantes en el reconocimiento como justicia educacional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB