Language in a time of crisis
Lenguaje en tiempos de crisis
Author
Betancourt sáez, Marcela
Abstract
The paper addresses the impact on students’ acquisition of knowledge resulting from schools that provide children with their initial reading/writing learning through teachers who have either not internalized the subject or, who teach this superficially using artificial teaching methodologies which neglect both the student’s reality and the content of the written text. The article then goes on to show that pedagogical practices of teachers working in vulnerability contexts, may always become reflective and embed in a didactic construction that contributes towards developing reading comprehension skills Se abordan las consecuencias, para el conocimiento que la escuela construye en niños y niñas, de una enseñanza de la lectoescritura inicial con profesores que no se han apropiado de la disciplina o lo hacen de forma irreflexiva, utilizando –para enseñar a leer y escribir– formas metodológicas sintéticas y alejadas de la realidad del alumno y del contenido del texto escrito. Para, consecuentemente, mostrar que las prácticas pedagógicas de docentes que ejercen su labor en realidades de vulnerabilidad siempre pueden tornarse reflexivas y posicionarse dentro de una construcción didáctica que contribuya con el desarrollo de habilidades para la comprensión lectora.