• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Human motricity, which is the future?

Motricidad Humana , ¿cuál es el futuro ?

Author
Sérgio, Manuel

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/23935
Abstract
The author suggests there should be a Human Motricity Science (HMS) includingsports, dance, ergonomics and psychomotor rehabilitation. He then introduces thishuman science as the third epistemological court in this area of knowledge aftergymnastics and physical education.HMS is discussed as an ontological, epistemological and political problem whosefuture underlies within the unequivocal transition from the “physical” to humancomplexity; towards the intentional motricity of transcendence (or surmounting) andactually taking into account that such intentionality emerges from the conscience ofthe body itself without being enhanced by phenomenology.The author puts forward that the “curricula” of degree courses in Human Motricityor Sports need to be restructured through the study of the physical-biological, thepsychological, the cultural and noetic, and the artistic body.
 
El autor postula la existencia de la Ciencia de la Motricidad Humana (CMH), ladanza, la ergonomía y la rehabilitación psicomotora e introduce, la ya referida, comouna ciencia humana y, al mismo tiempo, el tercer corte epistemológico en esta áreadel conocimiento, después de la gimnasia y de la educación física.La CMH surge como un problema ontológico, un problema epistemológico y unproblema político, y su futuro está en el inequívoco pasaje del “físico” hacia la complejidadhumana, hacia el movimiento intencional de trascendencia (o superación)y teniendo en cuenta que dicha intencionalidad emerge de la consciencia del propiocuerpo y que la fenomenología no acentuó.Para lo anterior, sugiere reestructurar los currículos de las licenciaturas en MotricidadHumana o en el Deporte, a través del estudio del cuerpo físico-biológico, del cuerpopsicológico, del cuerpo cultural y noético y del cuerpo artístico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB