Show simple item record

Motricidad Humana , ¿cuál es el futuro ?

dc.creatorSérgio, Manuel
dc.date2006-04-30
dc.date.accessioned2021-06-01T12:38:33Z
dc.date.available2021-06-01T12:38:33Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/23935
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/167317
dc.descriptionThe author suggests there should be a Human Motricity Science (HMS) includingsports, dance, ergonomics and psychomotor rehabilitation. He then introduces thishuman science as the third epistemological court in this area of knowledge aftergymnastics and physical education.HMS is discussed as an ontological, epistemological and political problem whosefuture underlies within the unequivocal transition from the “physical” to humancomplexity; towards the intentional motricity of transcendence (or surmounting) andactually taking into account that such intentionality emerges from the conscience ofthe body itself without being enhanced by phenomenology.The author puts forward that the “curricula” of degree courses in Human Motricityor Sports need to be restructured through the study of the physical-biological, thepsychological, the cultural and noetic, and the artistic body.en-US
dc.descriptionEl autor postula la existencia de la Ciencia de la Motricidad Humana (CMH), ladanza, la ergonomía y la rehabilitación psicomotora e introduce, la ya referida, comouna ciencia humana y, al mismo tiempo, el tercer corte epistemológico en esta áreadel conocimiento, después de la gimnasia y de la educación física.La CMH surge como un problema ontológico, un problema epistemológico y unproblema político, y su futuro está en el inequívoco pasaje del “físico” hacia la complejidadhumana, hacia el movimiento intencional de trascendencia (o superación)y teniendo en cuenta que dicha intencionalidad emerge de la consciencia del propiocuerpo y que la fenomenología no acentuó.Para lo anterior, sugiere reestructurar los currículos de las licenciaturas en MotricidadHumana o en el Deporte, a través del estudio del cuerpo físico-biológico, del cuerpopsicológico, del cuerpo cultural y noético y del cuerpo artístico.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/23935/19243
dc.rightsDerechos de autor 2006 Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL)es-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourcePensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 38 Núm. 1 (2006): Motricidad, educación y corporeidad; 14-33es-ES
dc.source0719-0409
dc.subjectHuman motricityen-US
dc.subjectdanceen-US
dc.subjectergonomicsen-US
dc.subjectpsychomotor rehabilitationen-US
dc.subjectintentional movementen-US
dc.subjectbody in actionen-US
dc.subjectconscience of the bodyen-US
dc.subjectMotricidad humanaes-ES
dc.subjectdanzaes-ES
dc.subjectergonomíaes-ES
dc.subjectrehabilitación psicomotoraes-ES
dc.subjectmovimiento intencionales-ES
dc.subjectcuerpo en actoes-ES
dc.subjectconciencia del cuerpoes-ES
dc.titleHuman motricity, which is the future?en-US
dc.titleMotricidad Humana , ¿cuál es el futuro ?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record