Human motricity, which is the future?
Motricidad Humana , ¿cuál es el futuro ?
dc.creator | Sérgio, Manuel | |
dc.date | 2006-04-30 | |
dc.date.accessioned | 2021-06-01T12:38:33Z | |
dc.date.available | 2021-06-01T12:38:33Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/23935 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/167317 | |
dc.description | The author suggests there should be a Human Motricity Science (HMS) includingsports, dance, ergonomics and psychomotor rehabilitation. He then introduces thishuman science as the third epistemological court in this area of knowledge aftergymnastics and physical education.HMS is discussed as an ontological, epistemological and political problem whosefuture underlies within the unequivocal transition from the “physical” to humancomplexity; towards the intentional motricity of transcendence (or surmounting) andactually taking into account that such intentionality emerges from the conscience ofthe body itself without being enhanced by phenomenology.The author puts forward that the “curricula” of degree courses in Human Motricityor Sports need to be restructured through the study of the physical-biological, thepsychological, the cultural and noetic, and the artistic body. | en-US |
dc.description | El autor postula la existencia de la Ciencia de la Motricidad Humana (CMH), ladanza, la ergonomía y la rehabilitación psicomotora e introduce, la ya referida, comouna ciencia humana y, al mismo tiempo, el tercer corte epistemológico en esta áreadel conocimiento, después de la gimnasia y de la educación física.La CMH surge como un problema ontológico, un problema epistemológico y unproblema político, y su futuro está en el inequívoco pasaje del “físico” hacia la complejidadhumana, hacia el movimiento intencional de trascendencia (o superación)y teniendo en cuenta que dicha intencionalidad emerge de la consciencia del propiocuerpo y que la fenomenología no acentuó.Para lo anterior, sugiere reestructurar los currículos de las licenciaturas en MotricidadHumana o en el Deporte, a través del estudio del cuerpo físico-biológico, del cuerpopsicológico, del cuerpo cultural y noético y del cuerpo artístico. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/23935/19243 | |
dc.rights | Derechos de autor 2006 Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL) | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 38 Núm. 1 (2006): Motricidad, educación y corporeidad; 14-33 | es-ES |
dc.source | 0719-0409 | |
dc.subject | Human motricity | en-US |
dc.subject | dance | en-US |
dc.subject | ergonomics | en-US |
dc.subject | psychomotor rehabilitation | en-US |
dc.subject | intentional movement | en-US |
dc.subject | body in action | en-US |
dc.subject | conscience of the body | en-US |
dc.subject | Motricidad humana | es-ES |
dc.subject | danza | es-ES |
dc.subject | ergonomía | es-ES |
dc.subject | rehabilitación psicomotora | es-ES |
dc.subject | movimiento intencional | es-ES |
dc.subject | cuerpo en acto | es-ES |
dc.subject | conciencia del cuerpo | es-ES |
dc.title | Human motricity, which is the future? | en-US |
dc.title | Motricidad Humana , ¿cuál es el futuro ? | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}