• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Multicultural Society, Ethical Pluralism and Education: Some Problems about Value-Ethical Argument

Sociedad multicultural, pluralismo ético y educación: algunos problemas sobre la argumentación ético-valórica

Author
Salas, Ricardo

Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/24065
Abstract
This paper aims at reflecting on the ethical pluralism in multicultural societies, taking into account some theories about modernization and two documents about educational modernization in Chile. In the first part, the author makes explicit some assumptions as to how to analyze values in social life‘s bosom.  Starting from this theoretical discussion, it is sought to demonstrate the difficulties to argue that an abstract discourse on ethical principles has, when it does not correspond to the way values operate in society.  This problem has been found in documents about educational modernization which do not contribute to the formation of an authentic ethical pluralism, but rather consecrate the gap between an “abstract discourse” and a “concrete
 
El objeto de este artículo es reflexionar sobre el pluralismo ético en las sociedades multiculturales, tomando en consideración algunas teorías de la modernización y dos documentos sobre la modernización educacional en Chile.  En la primera parte, el autor explícita algunos supuestos de cómo se analizan los valores en el seno de la vida social.  A partir de este debute teórico se pretende mostrar las dificultades para argumentar que posee un discurso abstracto de los principios éticos, en cuanto no responden a la forma como operan los valores en la sociedad.  Esta dificultad el autor la encuentra en los documentos sobre la modernización educacional que no contribuyen a la constitución de un auténtico pluralismo ético, sino que consagran una escisión entre un “discurso abstracto” y un “discurso cultural concreto” que conduce al relativismo ético.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB