Gender Violence in Social Networks as a Starting Point to Reflect about Coeducation in Initial Education Teacher Training
La violencia de género en redes sociales como partida para la reflexión acerca de la coeducación en la formación inicial del profesorado
Author
Martínez Arrese, Edurne
Ferrón Zarraute, Víctor Ferrón Zarraute
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2424710.7764/PEL.56.1.2019.7
Abstract
Over the last decade social networks have become our great allies of socialization, but
also a new and subtle tool to exert violence. The aim of the following case study research
is to analyze the most common uses of social networks, Facebook and WhatsApp, in
affective relationships of postgraduate students of Teacher Training and Education
department of the Universidad Autónoma of Madrid (UAM) as a starting point to
reflect about gender violence and coeducation as part of a group workshop. The results
show contradictions between the qualitative section —group discussion— and the
quantitative section —individual questionnaires— which leads us to discuss and
debate about the conception of gender violence in affective relationships. Moreover, it
encourages to think about possible interventions from a socio-educational perspective,
which would imply the sensitization and awareness of beliefs and attitudes. En la última década las redes sociales se han convertido en nuestros grandes aliados de
socialización, aunque también una nueva y sutil herramienta para ejercer la violencia.
El objetivo del presente estudio de caso fue analizar el uso de las redes sociales más
usuales, Facebook y WhatsApp, en las relaciones afectivas de estudiantes de posgrado
de la Facultad de Formación del Profesorado y Educación de la Universidad Autónoma
de Madrid (UAM), como punto de partida para la reflexión sobre la temática en el
contexto de un taller grupal. Los resultados obtenidos muestran contradicciones
entre el apartado cualitativo —debate grupal— y el cuantitativo —cuestionarios
individuales—, lo cual nos lleva a la discusión y debate respecto del concepto
de violencia de género en las relaciones de noviazgo, así como a pensar posibles
mediaciones desde la perspectiva socioeducativa, que implicarían la sensibilización y
concienciación de sus creencias y actitudes.