Teacher Assessment in Primary Schools in Colima, Mexico
Evaluación docente en escuelas de educación básica en Colima, México
Author
Gómez Nashiki, Antonio
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2434710.7764/PEL.54.1.2017.9
Abstract
In 2013, the process of education reform began at the primary and secondary levels. One of the central tenets is compulsory assessment of teachers, who can be dismissed if they fail to take it, or relocated to other areas of the school system if they fail to pass three times. This paper studies the opinions of 38 teachers interviewed in various municipalities of Colima, with the aim of finding out how they face this process. The main findings include: the deficient information and communication strategy used by the education authorities; the low credibility of the assessment process and the total lack of confidence that corruption would disappear; and the questioning of their job status, which caused fear and insecurity. In the immediate future, the teachers expect heavy supervision of their work and high competitiveness, in light of the uncertainty of implementing new educational plans and programs after the end of the six-year presidential period. En 2013 inició el proceso de Reforma educativa en los niveles de educación primaria, secundaria y educación media. Uno de los ejes centrales es la evaluación obligatoria de los docentes, que, en caso de no presentarse, podría traducirse en su despido, o bien, de no aprobarla en tres ocasiones, ser reubicados a otras tareas del sistema escolar. El artículo analiza la opinión de 38 docentes entrevistados en distintos municipios de Colima, con la finalidad de conocer cómo afrontan este proceso. Entre los principales hallazgos están: la deficiente estrategia de información y comunicación utilizada por las autoridades educativas, la poca credibilidad en el proceso de evaluación —así como la nula confianza en que la corrupción desaparezca—, el cuestionamiento a su estatus laboral que generó miedo e inseguridad. En el futuro inmediato, los docentes esperan una fuerte supervisión de su trabajo y alta competitividad, ante la incertidumbre de implementar nuevos planes y programas educativos al ocaso del sexenio.