• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Relationship between types of Information Problems on the Internet, Processes and Results

Relación entre tipos de problemas de información en Internet, procesos y resultados

Author
Hinostroza, Juan Enrique

Ibieta, Andrea

Labbé, Christian

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/24403
10.7764/PEL.56.2.2019.4
Abstract
Despite the wide use of the Internet to learn, little is known about the relationship between the type of problems, search actions and results achieved by students. To better understand this relationship, an investigation was conducted with 40 university students who solved 15 information problems of different levels of difficulty. During the students’ problem-solving process, the think aloud protocol was used. The resulting data were coded to characterize the search actions and the answers were scored. The analysis was based on mean difference tests and correlations between actions and general results and by levels of difficulty. The results show that the students’ performance is not related to the total number of actions, but it varies inversely proportional to the difficulty of the problem and that it is proportional to their difficulty. However, the distribution of the actions in the Internet search stages is heterogeneous, since it depends on the level and type of difficulty of the problem. These results contribute to understanding the process of solving information problems of different types, showing the need to analyze each stage considering the problems’ difficulty. Likewise, they provide guidelines for the design of problems according to the expected learning.
 
A pesar del amplio uso de Internet para aprender, se sabe poco respecto de la relación entre el tipo de problemas, las acciones de búsqueda y los resultados que logran los estudiantes al utilizarla. Para comprender mejor este vínculo, se realizó una investigación con 40 estudiantes universitarios que resolvieron 15 problemas de información con distintos niveles de dificultad. Durante el proceso se utilizó el protocolo de pensamiento hablado, en tanto que los datos resultantes fueron codificados para identificar las acciones de búsqueda y las respuestas fueron puntuadas. Se hicieron análisis usando pruebas de diferencia de medias y correlaciones entre las acciones y los resultados generales y por niveles de dificultad. Los resultados muestran que el desempeño de los estudiantes no se relaciona con el total de acciones, pero varía de manera inversamente proporcional a la dificultad del problema y que el número de acciones es proporcional a su dificultad. Sin embargo, la distribución de las acciones en las etapas es heterogénea, pues depende del nivel y del tipo de dificultad. Estos resultados aportan a la comprensión del proceso de resolución de problemas de distinto tipo, mostrando la necesidad de analizar cada etapa en función de la dificultad implicada, al mismo tiempo que entregan lineamientos para el diseño de problemas según el aprendizaje esperado.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • ¿Está Internet Cambiando nuestra concepción de la democracia? Un análisis del uso de Internet durante protestas y su efecto en la percepción de la Democracia 

    Sajuria, Javier. Política. Revista de Ciencia Política; Vol. 51 Núm. 1 (2013); pp. 9-29
  • ¿Está Internet Cambiando nuestra concepción de la democracia? Un análisis del uso de Internet durante protestas y su efecto en la percepción de la Democracia 

    Sajuria, Javier. Política. Revista de Ciencia Política; Vol. 51 No. 1 (2013); pp. 9-29
  • Problematic Internet use and procrastination among students: a meta-analysis: Internet use and procrastination 

    Hidalgo-Fuentes, Sergio. European Journal of Education and Psychology; Vol. 15 No. 1 (2022): June 2022; 1-18
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB