• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Adapting a Technology Tool to Assess Executive Functions in Visually Impaired Children: Does Changing Modality Affect Their Ability to Discriminate?

La adaptación de una herramienta tecnológica para evaluar funciones ejecutivas en niños con discapacidad visual: ¿el cambio de modalidad afecta su capacidad de discriminación?

Author
Santa-Cruz, Catalina

Holhberg, Elisa

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/24447
10.7764/PEL.56.2.2019.7
Abstract
The Cat & Dogs hearing version test corresponds to an adaptation of the same test that is presented in a visual modality for the evaluation of children’s executive functions. The hearing version was created to assess preschoolers with moderate and profound visual impairment and typical developmental students. Analysis indicates that the new test is not equivalent to the standardized version. Specifics analysis shows that the test discriminates in all phases against DV and DT students and that this trend is reinforced by the same result obtained in a third test (Digit Retention). It is proposed to use the hearing version with the DV population and consider its application in older subjects to avoid floor effect. 
 
La prueba Gatos y Perros versión auditiva corresponde a una adaptación de la misma prueba que se presenta en modalidad visual para la evaluación de las funciones ejecutivas de niños. La versión auditiva fue creada con el objetivo de evaluar a niños preescolares que presentan discapacidad visual moderada y profunda y, eventualmente, a alumnos con desarrollo típico. Los análisis indican que la nueva prueba no es equivalente a la versión estandarizada. El análisis específico demuestra que la prueba discrimina en todas sus fases el rendimiento entre alumnos con discapacidad visual y desarrollo típico y que esta tendencia se ve reforzada por el mismo resultado obtenido en una tercera prueba (Retención de dígitos). Se propone utilizar la versión auditiva con la población con discapacidad visual y considerar su aplicación en sujetos de mayor edad para evitar el efecto suelo. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB