• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Beliefs and Mathematical School Knowledge at the Beginning of Pre-service Primary Teacher Education

Creencias y conocimiento matemático escolar al comienzo de la formación inicial docente en estudiantes de Pedagogía General Básica

Author
Martínez Videla, María Victoria

Rojas Sateler, Francisco

Ulloa, Rodrigo

Chandía, Eugenio

Ortíz, Andrés

Perdomo Díaz, Josefa

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/24455
10.7764/PEL.56.2.2019.9
Abstract
The Teacher Professional Development System, existing in Chile since 2016, requires universities with teacher training programs to make a diagnosis in the first year of the degree. In this context, we present a study that allowed us to describe the beliefs regarding mathematics, it’s teaching and learning, as well as the mathematical school knowledge corresponding to the levels from 1 to 6, which have the future primary education teachers, considering that it is the mathematics that they should teach in their professional life. This diagnosis was made by applying a pencil and paper questionnaire to a stratified random sample of 511 first-year primary school students from 14 universities in Chile. From this, we develop a characterisation of students regarding their beliefs and knowledge of school mathematics, investigating the relationships between them. The results show that students consider mathematical activity differently, and have greater mastery of arithmetic content.
 
El Sistema de Desarrollo Profesional Docente existente en Chile desde 2016, obliga a las universidades con programas de formación de profesores a realizar un diagnóstico en el primer año de la carrera. En este contexto, el estudio describe las creencias que tienen los futuros profesores de educación primaria respecto de la matemática, su enseñanza y aprendizaje, así como el conocimiento matemático escolar correspondiente a los niveles de 1º a 6º año básico (6 a 12 años), considerando que es la materia que deberán enseñar en su vida profesional. Este diagnóstico se realizó mediante la aplicación de un cuestionario de lápiz y papel, a una muestra aleatoria estratificada de 511 estudiantes de primer año de educación primaria de 14 universidades chilenas. A partir de esto, desarrollamos una caracterización de los estudiantes en términos de sus creencias y conocimiento de matemática escolar, indagándose en las relaciones entre estos dos aspectos. Los resultados muestran que los estudiantes consideran la actividad matemática de forma diversa, y que evidencian un dominio mayor de los contenidos de aritmética por sobre los otros conocimientos matemáticos.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB