• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Characterization of Students with Interrupted Educational Trajectories in a Sample of Reentry Schools Through Latent Class Analysis

Caracterización de estudiantes con trayectorias educativas interrumpidas en una muestra de escuelas de reingreso a través de análisis de clases latentes

Author
Romo, Javiera

Cumsille , Patricio

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25431
10.7764/PEL.57.1.2020.4
Abstract
Primary and secondary education in Chile is free and mandatory by law according to the Chilean Constitution. Consequently, attendance of primary and secondary education is a fundamental human right in Chilean society. It is estimated that between 139,000 and 358,000 young people between six and 21 are outside the Chilean educational system. The goal of this study was to characterize students who dropped out of the regular school system and are currently attending re-entry schools. Using Latent Class Analysis we identified this population as a heterogeneous group of youths forming three distinct groups: newcomers, seniors, and complex. The characteristics of this population are different from two other comparative groups attending Preventive Programs and Socio-educational Programs. The students of re-entry schools are a group formed mostly by males who hastily leave formal education and with different amounts of school retardation. They have sociodemographic characteristics that hinder their educational trajectory—such as monetary poverty—but they have a low frequency of problems with the law and social protection measures.
 
La educación primaria y secundaria en Chile es un derecho gratuito y obligatorio que está protegido por la Constitución Política de la República, por lo que no asistir a un establecimiento formal representa una violación a los derechos fundamentales del ser humano. Se estima que entre 139 y 358 mil jóvenes de entre seis y 21 años se encuentran fuera del sistema escolar chileno. El presente estudio tuvo como objetivo identificar las características de los estudiantes que han desertado del sistema escolar regular y que asisten actualmente a escuelas de reingreso, utilizando una metodología cuantitativa no experimental. A través de un análisis de clases latentes se pudo comprobar que las características de los jóvenes se distribuyen de manera heterogénea, conformando tres grupos distintos (novatos, antiguos y complejos), que poseen dificultades y características particulares. Estos hallazgos son distintos de los de otras muestras estudiadas (programas preventivos y programas socioeducativos). Se concluye que los estudiantes de escuelas de reingreso constituyen un grupo de jóvenes, mayoritariamente hombres, que abandonan apresuradamente la educación formal, cuentan con distintos años de rezago escolar y poseen características sociodemográficas que obstaculizan la trayectoria educativa —como la pobreza monetaria—, sin embargo evidencian una baja frecuencia de problemas con la justicia y medidas de protección.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB