• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Post-Critical Perspectives to Rethink Research in Environmental Education: The Aesthetic Experience and Subjectivity in the Training of Environmental Teachers and Educators

Marcos de teorías poscríticas para repensar la investigación en educación ambiental: la experiencia estética y la subjetividad en la formación de profesores y educadores ambientales

Author
Andrade da Silva, Carolina

Figueroa Figueiredo, Tainá

Bozelli, Reinaldo Luiz

Freire, Laísa Maria

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25565
10.7764/PEL.57.2.2020.1
Abstract
The current climate, ecological, social, and health crisis leads us to rethink paths of Environmental Education Research (EER). Post-critical theories value local contexts, the subjective dimension of reality, and the subjectivity of subjects. The aim of this research is to characterize post-critical contributions to EER based on an experience in training teachers and environmental educators on an interpretive trail in the Amazon jungle in Brazil. The participants were teachers and environmental educators from the local city. The data presented correspond to narratives about the trail walked, where narrated affective and sensory elements were identified to characterize the subjective dimension. Each subject highlighted different moments and attributed different meanings to the experience. However, considering the subjective dimension in the process of analysis implies methodological gaps in terms of how to access the subjective through narrated experiences, which transform pre-reflective sensations into reflexive ones. We also argue that outdoor activities can promote non-commercial relationships or encourage nature not to commodified or seen as merchandise, as well as contributing to progress in EER.
 
El escenario de crisis climática, ecológica, social y de salud nos hace repensar caminos de investigación en educación ambiental. Las teorías poscríticas valorizan los contextos locales, la dimensión subjetiva de la realidad y la subjetividad de los sujetos. El objetivo de este trabajo fue caracterizar las contribuciones poscríticas para la investigación en educación ambiental a través de una experiencia en formación de profesores y educadores ambientales, en un sendero interpretativo en la selva amazónica de Brasil. Los participantes fueron profesores y educadores ambientales de la ciudad local. Los datos presentados corresponden a narrativas acerca del sendero recorrido donde se identificaron elementos afectivos y sensoriales narrados para caracterizar la dimensión subjetiva. Cada sujeto destacó momentos y relacionó sentidos con la experiencia. Sin embargo, considerar la dimensión subjetiva en el proceso de análisis implica brechas metodológicas en cuanto a cómo acceder a lo subjetivo a través de las experiencias narradas, que transforman las sensaciones prerreflexivas en reflexivas. Adicionalmente, se argumenta que las actividades al aire libre pueden promover relaciones no mercantiles o que la naturaleza no sea vista como objeto o mercancía y contribuir a generar avances en la materia.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB