Post-Critical Perspectives to Rethink Research in Environmental Education: The Aesthetic Experience and Subjectivity in the Training of Environmental Teachers and Educators
Marcos de teorías poscríticas para repensar la investigación en educación ambiental: la experiencia estética y la subjetividad en la formación de profesores y educadores ambientales
dc.creator | Andrade da Silva, Carolina | |
dc.creator | Figueroa Figueiredo, Tainá | |
dc.creator | Bozelli, Reinaldo Luiz | |
dc.creator | Freire, Laísa Maria | |
dc.date | 2020-10-30 | |
dc.date.accessioned | 2021-06-01T12:39:38Z | |
dc.date.available | 2021-06-01T12:39:38Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25565 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.57.2.2020.1 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/167521 | |
dc.description | The current climate, ecological, social, and health crisis leads us to rethink paths of Environmental Education Research (EER). Post-critical theories value local contexts, the subjective dimension of reality, and the subjectivity of subjects. The aim of this research is to characterize post-critical contributions to EER based on an experience in training teachers and environmental educators on an interpretive trail in the Amazon jungle in Brazil. The participants were teachers and environmental educators from the local city. The data presented correspond to narratives about the trail walked, where narrated affective and sensory elements were identified to characterize the subjective dimension. Each subject highlighted different moments and attributed different meanings to the experience. However, considering the subjective dimension in the process of analysis implies methodological gaps in terms of how to access the subjective through narrated experiences, which transform pre-reflective sensations into reflexive ones. We also argue that outdoor activities can promote non-commercial relationships or encourage nature not to commodified or seen as merchandise, as well as contributing to progress in EER. | en-US |
dc.description | El escenario de crisis climática, ecológica, social y de salud nos hace repensar caminos de investigación en educación ambiental. Las teorías poscríticas valorizan los contextos locales, la dimensión subjetiva de la realidad y la subjetividad de los sujetos. El objetivo de este trabajo fue caracterizar las contribuciones poscríticas para la investigación en educación ambiental a través de una experiencia en formación de profesores y educadores ambientales, en un sendero interpretativo en la selva amazónica de Brasil. Los participantes fueron profesores y educadores ambientales de la ciudad local. Los datos presentados corresponden a narrativas acerca del sendero recorrido donde se identificaron elementos afectivos y sensoriales narrados para caracterizar la dimensión subjetiva. Cada sujeto destacó momentos y relacionó sentidos con la experiencia. Sin embargo, considerar la dimensión subjetiva en el proceso de análisis implica brechas metodológicas en cuanto a cómo acceder a lo subjetivo a través de las experiencias narradas, que transforman las sensaciones prerreflexivas en reflexivas. Adicionalmente, se argumenta que las actividades al aire libre pueden promover relaciones no mercantiles o que la naturaleza no sea vista como objeto o mercancía y contribuir a generar avances en la materia. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25565/20495 | |
dc.relation | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25565/21199 | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 57 Núm. 2 (2020): Educación Ambiental; 1-17 | es-ES |
dc.source | 0719-0409 | |
dc.subject | environmental education | en-US |
dc.subject | aesthetics | en-US |
dc.subject | subjectivity | en-US |
dc.subject | training of environmental teachers and educators | en-US |
dc.subject | educación ambiental | es-ES |
dc.subject | estética | es-ES |
dc.subject | subjetividad | es-ES |
dc.subject | formación de profesores y educadores ambientales | es-ES |
dc.title | Post-Critical Perspectives to Rethink Research in Environmental Education: The Aesthetic Experience and Subjectivity in the Training of Environmental Teachers and Educators | en-US |
dc.title | Marcos de teorías poscríticas para repensar la investigación en educación ambiental: la experiencia estética y la subjetividad en la formación de profesores y educadores ambientales | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}