Estimating Value-Added Models: Evidence on Teacher Effectiveness from São Paulo’s Municipal Schools
Estimando modelos de valor agregado: Evidencias sobre la eficacia de los maestros de las escuelas municipales de São Paulo
Author
Miranda Moriconi, Gabriela
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2562710.7764/PEL.51.1.2014.21
Abstract
Given the importance of teachers to the educational process and availability of data
for estimating a value-added model, this paper is part of the current efforts to estimate
teacher effects and their variation, and to obtain evidences on what can explain it. This
paper intends to estimate individual value-added measures of a sample of 4th grade
teachers from São Paulo’s municipal schools, based on student achievement gains in
tests on reading and math in 2010. The results indicated a variation from 0.062 to
0.45 standard deviation of teacher effects measured in terms of standard deviations
of student achievement in reading and of 0.059 to 0.43 in math. There were
positive associations between the following variables and teacher effects: frequency of
homework assignment and frequency of use of Support Workbooks. The analysis of
reliability and stability of estimated teacher effect measurements has shown a limited
capacity to support recommendations regarding personnel policies, but permitted to
identify 13% of the teachers with different effects from the estimated average. Due to
this distinction, these teachers are the ideal target to future research on their teaching
practices, especially on those observed as positively associated with the estimated
teacher effects. Dada la importancia de los docentes en el proceso educativo y la disponibilidad de
datos para la estimación de modelos de valor agregado, este trabajo es parte de los
esfuerzos para estimar los efectos docentes y su variación y obtener evidencias para
explicarla. Este trabajo pretende estimar medidas de valor agregado individuales de una
muestra de docentes de 4o grado de las escuelas municipales de São Paulo, a partir del
crecimiento en las puntuaciones de sus alumnos en pruebas de lectura y matemáticas
en 2010. Se encontró una variación de 0.062 a 0.45 en la desviación estándar de los
efectos docentes medidos en términos de desviaciones estándares de las notas de los
alumnos en lectura y de 0.059 a 0.53 en matemáticas. Hubo asociaciones positivas
entre las siguientes variables y los efectos docentes: la frecuencia de tarea y la frecuencia
de uso de los libros de apoyo. El análisis de fiabilidad y estabilidad de los efectos
estimados mostró una capacidad limitada para apoyar las decisiones de personal, pero
permitió identificar un 13% de maestros con efectos diferentes del promedio. Así, son
el público ideal para la investigación futura sobre sus prácticas docentes, sobre todo las
positivamente asociadas con los efectos docentes estimados.