Student Violence against Teachers in Secondary Schools, Colima, Mexico
La violencia de alumnos hacia maestros en escuelas secundarias de Colima, México
Author
Gómez Nashiki, Antonio
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2568710.7764/PEL.51.2.2014.2
Abstract
This article discusses the experiences of secondary school teachers who have suffered
any kind of violence from their students during their teaching career. Through 25
in-depth interviews, carried out in various municipalities of the state of Colima, it
was possible to gather evidence on the ways in which teachers from public and private
schools experienced physical and verbal violence against them, as well as other attitudes
and acts such as: harassment, defiance of authority, aggression against their person
or property, and questioning when enforcing discipline and of institutional rules.
Teachers say that aggressive acts have risen considerably in the last few years. Verbal
violence is the most common kind, but there were also documented cases of a physical
nature, and as time has gone on they have suffered from a larger number of criminal
acts. The situations they described included daily discomfort in their jobs, problems
while teaching and keeping control of the classroom, difficulties in understanding the
attitudes of the teenagers, incapability of reaction during conflictive situations, and a
lack of strategies, as well as a lack of pedagogical resources and institutional support to
deal with this situation. El presente artículo analiza la experiencia de docentes de educación secundaria que
han sufrido algún tipo de violencia por parte los alumnos a lo largo de su trayectoria.
A través de 25 entrevistas en profundidad realizadas en diferentes municipios de
Colima, se logró recuperar la forma en que los docentes de escuelas públicas y privadas
experimentaron la violencia física y verbal en su contra, así como distintas actitudes
y acciones como: acoso, desafío a la autoridad, agresiones personales o a sus bienes
y cuestionamientos al momento de aplicar la disciplina y las normas que marca la
institución. Los docentes señalan que las agresiones han aumentado considerablemente
en los últimos años; la violencia más frecuente es de tipo verbal —aunque también se
han mencionado casos de violencia física— y cada vez se presentan más actos delictivos
en su contra. Las situaciones que identifican son un malestar cotidiano en su trabajo,
problemas para ejercer su práctica y mantener el control en el aula, dificultades para
comprender las actitudes de los adolescentes, no saber cómo manejar los conflictos y
carecer de estrategias, así como de recursos pedagógicos y de apoyo institucional para
poder afrontar esta situación.