What do Teachers Learn in Their First Year of Practice? Beginning Teachers’ Own Experiences
¿Qué aprenden los docentes en su primer año de ejercicio profesional?: representaciones de los propios docentes principiantes
Author
Ruffinelli, Andrea
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2570510.7764/PEL.51.2.2014.5
Abstract
This is a qualitative study that addresses the experiences of beginning teachers regarding
the learning that they build in their first year of practice with respect to teaching
and learning, testing assumptions of variations depending on the selectivity of the
institution and the context of starting to teach. Analyses were performed using the
methodology of ‘grounded theory’, based on the discourse of 11 Chilean beginning
teachers in the context of broader research tracking the first three years of their
professional practice. However, the results suggest that the assumptions apply, but
show certain transversalities that strain the feedback between initial training and the
demands of teaching practice, as well as the formative role of experience in a context
of debatable quality of initial training, lack of support for beginning teachers, and the
effects of a system based on standards, accountability, and individual performance. Este es un trabajo cualitativo que aborda las representaciones de docentes principiantes
acerca de los aprendizajes que construyen en su primer año de ejercicio profesional
respecto de la enseñanza y el aprendizaje, tensionando un supuesto relativo a
variaciones según la selectividad del programa de formación inicial y según el contexto
de iniciación docente. Los análisis se realizan utilizando la metodología de la teoría
fundamentada, a partir del discurso de once docentes principiantes chilenas, en
el contexto de una investigación mayor que hace seguimiento a sus primeros tres
años de ejercicio profesional. Los resultados sugieren que el supuesto opera, pero
muestran transversalidades que tensionan la retroalimentación entre formación inicial
y demandas del ejercicio docente, así como el rol formativo de la experiencia en un
escenario de discutible calidad de la formación inicial, la ausencia de acompañamiento
en la iniciación y los efectos de un sistema sustentado en estándares, rendición de
cuentas y desempeño individual.