The Experience of Using a Cognitive Acceleration Approach with Prospective Primary Teachers from Three Chilean Universities
La experiencia de usar un programa de aceleración cognitiva con futuros profesores de tres universidades chilenas
Author
Tornero, Bernardita
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2572110.7764/PEL.51.2.2014.8
Abstract
Cognitive Acceleration (CA) programs have been used successfully in the UK and in
other countries to promote the development of what Piaget called formal reasoning
skills in school students for the last 30 years. Given that the approach has had a
tremendous impact on the thinking capabilities of participating students, this study
explored the impact of using the program with prospective primary teachers in three
Chilean universities. To assess the impact this program had on prospective teachers’
formal reasoning skills, this study used a quasi-experimental design where experimental
students were compared with control counterparts in terms of their performance on
the Science Reasoning Task test at the beginning and at the end of the intervention.
The main findings indicate that, at the end of the Cognitive Acceleration course,
prospective teachers from the experimental group demonstrated higher reasoning
levels than their peers that did not participate in the program Los programas de Aceleración Cognitiva (AC) se han utilizado con éxito durante los
últimos 30 años en el Reino Unido y en otros países para promover en estudiantes
escolares el desarrollo de las habilidades de razonamiento formal descritas por Piaget.
Debido a que este tipo de programas ha tenido un gran impacto en las habilidades de
razonamiento de los estudiantes que han participado en ellos, este estudio exploró el
impacto de usar este mismo programa pero con estudiantes de pedagogía básica de
tres universidades chilenas. El estudio contó con un diseño cuasiexperimental con un
grupo experimental y un grupo de control por cada universidad participante, y los
cambios en las habilidades de razonamiento formal se midieron a través de una prueba
de razonamiento científico al inicio y al término de la intervención. Los resultados
del estudio indican que el grupo experimental al final del programa de aceleración
cognitiva mostró mayores niveles de razonamiento formal que sus compañeros que no
participaron