Relationships between school violence and multidimensional self-concept: teenagers from the Obligatory Secondary Education.
Relaciones entre violencia escolar y autoconcepto multidimensional en adolescentes de Educación Secundaria Obligatoria
dc.creator | de la Torre, Manuel J. | |
dc.creator | García, Mª Cruz | |
dc.creator | Carpio, Mª de la Villa | |
dc.creator | Casanova, Pedro F. | |
dc.date | 2008-07-01 | |
dc.date.accessioned | 2021-06-14T17:15:41Z | |
dc.date.available | 2021-06-14T17:15:41Z | |
dc.identifier | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/820 | |
dc.identifier | 10.30552/ejep.v1i2.9 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168363 | |
dc.description | The aim of this study is to understand the differences in self-concept from a multidimensional perspective among adolescents who have been participants or observers of acts of intimidation at school (aggressive, victims, aggressive-victims and observers). To this end, we assess a sample of 345 adolescents between the ages of 14 and 18. The results obtained indicate that in terms of self-perception, attackers showed higher scores in the emotional and social dimensions, victims scored higher in the family and academic dimensions, and aggressive-victims showed the lowest scores in the family and academic dimensions, and were slightly higher than victims in the social and emotional dimensions. Observers scored highest in self-perception in the family and academic dimensions, and were slightly lower than attackers in the emotional and social dimensions.Key words: School violence, self-concept, adolescents. | en-US |
dc.description | Este trabajo tiene el objetivo de conocer las diferencias en autoconcepto desde una perspectiva multidimensional entre adolescentes implicados en la participación u observación de actos intimidatorios dentro del medio escolar (agresores, víctimas, agresores-víctimas y observadores). Para ello evaluamos a una muestra de 345 adolescentes con edades comprendidas entre los 14 y los 18 años. Los resultados obtenidos indican que los agresores muestran una mejor autopercepción en las dimensiones emocional y social, el grupo de víctimas puntúa más alto en las dimensiones familiar y escolar, el grupo de agresores-víctimas presenta las puntuaciones más bajas en la dimensión familiar y escolar y ligeramente superior a las víctimas en la dimensión social y emocional. Por último, los observadores son los que mejor se perciben a sí mismos en la dimensión familiar y académica y por debajo ligeramente de los agresores en la dimensión emocional y social.Palabras clave: Violencia escolar, autoconcepto, adolescentes. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Autónoma de Chile | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/820/666 | |
dc.relation | 10.1989/ejep.v1i2.9.g12 | |
dc.rights | Derechos de autor 2015 European Journal of Education and Psychology | es-ES |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 1 No. 2 (2008): (July, 2008); 57-70 | en-US |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 1 Núm. 2 (2008): (Julio, 2008); 57-70 | es-ES |
dc.source | 1989-2209 | |
dc.source | 1888-8992 | |
dc.source | 10.30552/ejep.v1i2 | |
dc.title | Relationships between school violence and multidimensional self-concept: teenagers from the Obligatory Secondary Education. | en-US |
dc.title | Relaciones entre violencia escolar y autoconcepto multidimensional en adolescentes de Educación Secundaria Obligatoria | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
European Journal of Education and Psychology
\([0-9]{4}\)