Show simple item record

Relaciones entre violencia escolar y autoconcepto multidimensional en adolescentes de Educación Secundaria Obligatoria

dc.creatorde la Torre, Manuel J.
dc.creatorGarcía, Mª Cruz
dc.creatorCarpio, Mª de la Villa
dc.creatorCasanova, Pedro F.
dc.date2008-07-01
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:41Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:41Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/820
dc.identifier10.30552/ejep.v1i2.9
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168363
dc.descriptionThe aim of this study is to understand the differences in self-concept from a multidimensional perspective among adolescents who have been participants or observers of acts of intimidation at school (aggressive, victims, aggressive-victims and observers). To this end, we assess a sample of 345 adolescents between the ages of 14 and 18. The results obtained indicate that in terms of self-perception, attackers showed higher scores in the emotional and social dimensions, victims scored higher in the family and academic dimensions, and aggressive-victims showed the lowest scores in the family and academic dimensions, and were slightly higher than victims in the social and emotional dimensions. Observers scored highest in self-perception in the family and academic dimensions, and were slightly lower than attackers in the emotional and social dimensions.Key words: School violence, self-concept, adolescents.en-US
dc.descriptionEste trabajo tiene el objetivo de conocer las diferencias en autoconcepto desde una perspectiva multidimensional entre adolescentes implicados en la participación u observación de actos intimidatorios dentro del medio escolar (agresores, víctimas, agresores-víctimas y observadores). Para ello evaluamos a una muestra de 345 adolescentes con edades comprendidas entre los 14 y los 18 años. Los resultados obtenidos indican que los agresores muestran una mejor autopercepción en las dimensiones emocional y social, el grupo de víctimas puntúa más alto en las dimensiones familiar y escolar, el grupo de agresores-víctimas presenta las puntuaciones más bajas en la dimensión familiar y escolar y ligeramente superior a las víctimas en la dimensión social y emocional. Por último, los observadores son los que mejor se perciben a sí mismos en la dimensión familiar y académica y por debajo ligeramente de los agresores en la dimensión emocional y social.Palabras clave: Violencia escolar, autoconcepto, adolescentes.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/820/666
dc.relation10.1989/ejep.v1i2.9.g12
dc.rightsDerechos de autor 2015 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 1 No. 2 (2008): (July, 2008); 57-70en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 1 Núm. 2 (2008): (Julio, 2008); 57-70es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v1i2
dc.titleRelationships between school violence and multidimensional self-concept: teenagers from the Obligatory Secondary Education.en-US
dc.titleRelaciones entre violencia escolar y autoconcepto multidimensional en adolescentes de Educación Secundaria Obligatoriaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record