Show simple item record

Estudio del desarrollo de la orientación vocacional en la infancia desde la perspectiva evolutivo-contextual

dc.creatorAraújo, Alexandra M.
dc.creatorTaveira, Maria do Céu
dc.date2009-03-01
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:42Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:42Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/830
dc.identifier10.30552/ejep.v2i1.19
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168373
dc.descriptionCareer development is a longitudinal process, from childhood to adulthood, which is influenced by personal and contextual factors. Vocational literature has described childhood as a formative period for career development, as the bases of career exploration and vocational interests, values, attitudes and skills are established in the first years of life. This study starts with an overview of the major theoretical approaches and research trends in the study of children’s career development. A particular focus on the developmental-contextual approach to career development is adopted, as an integrative framework to capture the complexity of career developmental processes and results that occur in the first years of life. The application of such a perspective to the study of children’s career development leads to a discussion of the nature of change in the first years of life, of the child as a shaper of development and context, and of the impact of contexts on children’s development. Finally, we present implications of the adoption of a developmental-contextual approach to the study of children’s career development for future research.Keywords: Career development, vocational guidance, childhood, contextual theories.en-US
dc.descriptionEl desarrollo de la orientación vocacional debemos entenderlo como un proceso longitudinal, que se extiende desde la infancia hasta la edad adulta y que está influido por factores personales y contextuales. La literatura existente, ha descrito la infancia como un período clave para este proceso, pues las bases de la exploración profesional, los intereses, los valores, las actitudes y las habilidades vocacionales, se forman en los primeros años de vida. Este estudio, describe los principales enfoques teóricos y las tendencias de la investigación en la actualidad sobre este tema y su relación con la infancia, poniendo especial énfasis en el enfoque contextual, como marco integrador explicativo de la complejidad de los procesos que se ven implicados en el desarrollo vocacional y la importancia que tienen los primeros años de vida. El uso de esa perspectiva, en el estudio de la orientación profesional en la infancia, surge a raíz de las controversias existente en referencia a la naturaleza del cambio en los primeros años de vida, de la idea del niño como regulador del desarrollo y del contexto, así como también, del impacto contextual en los procesos evolutivos. Finalmente, el trabajo presenta las implicaciones -para futuras investigaciones- de la relevancia de la teoría contextual.Palabras clave: Desarrollo, orientación vocacional, infancia, teoría contextual.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/830/676
dc.rightsDerechos de autor 2009 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 2 No. 1 (2009): (March, 2009); 49-67en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 2 Núm. 1 (2009): (Marzo, 2009); 49-67es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v2i1
dc.titleStudy of career development in children from a developmental-contextual perspectiveen-US
dc.titleEstudio del desarrollo de la orientación vocacional en la infancia desde la perspectiva evolutivo-contextuales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record