Show simple item record

Evaluación de las creencias actitudinales hacia la violencia en centros educativos: el CAHV-25

dc.creatorRuiz, José A.
dc.creatorLlor, Laura
dc.creatorPuebla, Tomás
dc.creatorLlor, Bartolomé
dc.date2009-03-01
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:42Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:42Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/831
dc.identifier10.30552/ejep.v2i1.20
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168374
dc.descriptionA new questionnaire has been developed in order to have a brief and manageable instrument for the assessment of attitudes towards violence in educational centres. The original pool of 45 items with six theoretical factors, constructed and reviewed using accurate standards, was filled out by 275 subjects. The analyses concluded with the selection of 25 items with four factors: “Violence as a form of diversion” (7 items); “Violence to improve the self-esteem” (5 items); “Violence to manage socials problems and relationships” (6 items), and “Violence perceived as legitimate” (7 items). Both the questionnaire and all 4 factors show a high internal consistency (between .68 and .90). This instrument has got an easy use and interpretation and could be useful to develop predictive models of the violence behaviour in educational contexts.Key words: Attitudes, school violence, adolescents, construction, scale.en-US
dc.descriptionEl objetivo del presente trabajo es la obtención de un instrumento breve y manejable para la evaluación de las actitudes hacia la violencia escolar. Un banco inicial de 45 ítems, distribuidos en seis factores teóricos, construidos y revisados siguiendo criterios precisos, se administró a una muestra de 275 sujetos. Los análisis realizados permitieron depurar el cuestionario que finalmente constó de 25 ítems con cuatro factores: “Violencia como forma de diversión” (7 ítems); “Violencia para mejorar la autoestima” (5 ítems); “Violencia para manejar los problemas y las relaciones sociales” (6 ítems); y “Violencia percibida como legítima” (7 ítems). Tanto el cuestionario general, como los cuatro factores, mostraron alta consistencia interna (entre ,68 y ,90). El instrumento resultante es de fácil uso e interpretación y puede contribuir al desarrollo de modelos predictivos del comportamiento violento en contextos educativos.Palabras clave: Actitudes, violencia escolar, adolescentes, construcción, escala.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/831/677
dc.rightsDerechos de autor 2009 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 2 No. 1 (2009): (March, 2009); 25-35en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 2 Núm. 1 (2009): (Marzo, 2009); 25-35es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v2i1
dc.titleAssessment of attitudinal beliefs towards violence in educational centres: el CAHV-25en-US
dc.titleEvaluación de las creencias actitudinales hacia la violencia en centros educativos: el CAHV-25es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record