Show simple item record

Aplicaciones de la musicoterapia en educación especial y en los hospitales

dc.creatorOrtega, Elena
dc.creatorEsteban, Laura
dc.creatorEstévez, Ángeles F.
dc.creatorAlonso, Diego
dc.date2009-07-01
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:42Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:42Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/833
dc.identifier10.30552/ejep.v2i2.22
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168376
dc.descriptionIn this paper we present a wide review of those experimental studies related to the efficiency of the utilization of the music therapy both in a context of special education and in the hospitals. Most of the checked studies contributes evidence in favour of the hypothesis of the utilization of the music therapy in children with learning disabilities has positive effects in different aspects, as they are: reduction of the anxiety, improvement of the emotional development, bigger psycophysical and emotional balance, and increase of the level of communication and social interaction. In a hospitable context, the music therapy has proved to be effective principally as a tool to reduce the anxiety and, partially, to calm the pain, though in this aspect the information is contradictory. From a methodological point of view, the checked studies suffer from serious problems, being needed, for this motive, a bigger experimental rigor in the studies that are carried out in this field. Meanwhile, conclusive results will not be able to be enunciated on the efficiency of the music as therapeutic tool in these contexts.Key words: Music therapy, therapeutic effects of music, learning disabilities, anxiety.en-US
dc.descriptionEn este trabajo se hace una amplia revisión de aquellos estudios experimentales relacionados con la efectividad de la utilización de la musicoterapia, tanto en un contexto de educación especial como en los hospitales. La mayor parte de los estudios revisados aportan pruebas a favor de la hipótesis de que la utilización de la musicoterapia en niños con necesidades educativas especiales tiene efectos positivos en distintos aspectos, como son: reducción de la ansiedad, mejora del desarrollo emocional, mayor equilibrio psicofísico y emocional, y aumento del nivel de comunicación e interacción social. En un contexto hospitalario, la musicoterapia se ha mostrado eficaz principalmente como forma de reducir la ansiedad, y parcialmente, para calmar el dolor, aunque en este último aspecto, los datos son contradictorios. Desde un punto de vista metodológico, los estudios revisados adolecen de serios problemas, necesitándose, por este motivo, un mayor rigor experimental en los estudios que se realicen en este campo. Mientras tanto, no se podrán enunciar resultados concluyentes sobre la efectividad de la música como herramienta terapéutica en estos contextos.Palabras clave: Musicoterapia, efectos musicoterapia, educación especial, ansiedad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/833/679
dc.rightsDerechos de autor 2009 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 2 No. 2 (2009): (July, 2009); 145-168en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 2 Núm. 2 (2009): (Julio, 2009); 145-168es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v2i2
dc.titleApplications of music therapy in special education and in hospitalsen-US
dc.titleAplicaciones de la musicoterapia en educación especial y en los hospitaleses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record