• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Reducing psychological distress in immigrants living in Spain through the practice of flow meditation

Reducción del malestar psicológico en inmigrantes residentes en España mediante la práctica de la meditación fluir.

Author
Soriano, Encarnación

Franco, Clemente

Justo, Eduardo

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/843
10.30552/ejep.v2i3.32
Abstract
This study analyzes the effects of a meditation program on levels of psychological distress in a group of immigrants of different nationalities who live in Spain. An experimental group received the meditation intervention and a control group did not. A quasi-experimental design was used, comparing the groups with pre- and post-test measurements. Levels of psychological distress in the two groups were assessed using Derogatis’ SCL-90-R questionnaire. Statistical analyses showed significant differences between the experimental and control groups on all dimensions and general measures assessed through the SCL-90-R questionnaire, with participants in the meditation program achieving significant reductions in these dimensions and measures as compared to the control group. We therefore consider that meditation techniques can be a suitable therapeutic recourse in the care and prevention of psychological problems which the immigrant population is at risk for.Key words: Meditation, mindfulness, psychological distress, immigrants, culture clash.
 
En este estudio se analizan los efectos de un programa de meditación sobre los niveles de malestar psicológico de un grupo de inmigrantes de diversas nacionalidades residentes en España. Para ello se contó con la participación de un grupo experimental que recibió dicha intervención en meditación, y un grupo control que no fue sometido a dicha intervención. Los niveles de malestar psicológico de ambos grupos fueron evaluados mediante el cuestionario SCL-90-R de Derogatis. Los análisis estadísticos realizados muestran la existencia de diferencias significativas entre el grupo experimental y el grupo control en todas las dimensiones y las medidas generales de malestar psicológico evaluadas mediante el cuestionario SCL-90-R.Palabras clave: Meditación, conciencia plena, malestar psicológico, inmigrantes, choque cultural.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB