Show simple item record

Contexto alfabetizador familiar: relaciones con la adquisición de habilidades prelectoras y desempeño lector

dc.creatorAndrés, Mª Laura
dc.creatorUrquijo, Sebastián
dc.creatorNavarro, José I.
dc.creatorGarcía-Sedeño, Manuel
dc.date2010-06-01
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:43Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:43Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/849
dc.identifier10.30552/ejep.v3i1.38
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168392
dc.descriptionThere are pre-reading skills that are able to prepare students for successful reading. At the same time a literacy family context would be improve early reading acquisition. The main goal of this study was to explore the relationship between the literacy family context and early pre-reading skills acquisitions. Other target was study the pre-reading skills and reading performance interaction. 52 kindergarten children, 5 years old, and from a middle social class were used in this study. Their parents were interviewed with a specific questionnaire made for this research in order to know the literacy family context. Participants’ pre-reading skills were also assessed by the Spanish version of Get Ready to Read! Screening Tool. And the Spanish version of Reading Processes Assessment Test (PROLEG) was used for reading processes assessment when participants got the first grade. Results show statistically significant relations among parent’s education degree and children’s pre-reading skills. Significant correlations between reading performance and children’s pre-reading skills were also found. The main prediction variable for reading performance was phonological awareness.en-US
dc.descriptionAlgunas habilidades prelectoras pueden preparar al niño para un desempeño lector exitoso. A su vez, la existencia de un contexto alfabetizador familiar favorece la adquisición de estas habilidades prelectoras. El objetivo de este trabajo fue explorar las relaciones entre contexto alfabetizador familiar y adquisición de habilidades prelectoras, así como el estudio de las relaciones entre estas habilidades y el desempeño posterior de la lectura. Para ello se seleccionó una muestra de 52 participantes de 5 años de edad, de clase social media y a los padres o tutores de los niños y niñas. Se aplicó un cuestionario para explorar el contexto alfabetizador familiar a los padres o tutores, una evaluación de habilidades prelectoras mediante la prueba “Prepárate a leer” y una evaluación de procesos lectores a los mismos niños (PROLEC) en el primer curso de educación primaria. Los resultados muestran asociaciones entre el nivel educativo de los padres y la adquisición de habilidades prelectores, así como entre estas y el desempeño lector. La variable con mayor poder explicativo en el desempeño lector fue la conciencia fonológica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/849/695
dc.rightsDerechos de autor 2010 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 3 No. 1 (2010): (June, 2010); 129-140en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 3 Núm. 1 (2010): (Junio, 2010); 129-140es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v3i1
dc.titleLiteracy family context. Relationship between pre-reading skills and successful readingen-US
dc.titleContexto alfabetizador familiar: relaciones con la adquisición de habilidades prelectoras y desempeño lectores-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record