• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Multi-criteria Identification of Gifted Children in a Spanish Sample

Identificación multi-criterio de sujetos de altas capacidades en una muestra española

Author
Manzano, Ainhoa

Sánchez de Miguel, Manuel

Arranz, Enrique

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/857
10.30552/ejep.v3i1.46
Abstract
The objective of this study was to carry out a multi-criterion identification of gifted subjects in a representative sample of 530 ten-year-old school children. Using the cognitive maturity criterion, 8.4 % of subjects were detected; using the creativity criterion, 12 % of subjects were detected; using the cognitive maturity and creative criteria, 1.1 % of subjects were detected and using the cognitive maturity, creativity and motivation criteria, 2.8 % of subjects were detected. The prevalence of gifted children detected in this study confirms those described by other researchers. The results obtained support the use of flexible detection criteria, based on different theoretical focus, in order to design a wide range of educational interventions adapted to the diversity of high cognitive abilities.
 
El objetivo de este trabajo fue llevar a cabo una identificación multi criterio de sujetos de altas capacidades en una muestra representativa de 530 escolares de 10 años de edad. Según el criterio de madurez cognitiva se detectó un 8.4 % de sujetos; usando el criterio de creatividad se detectaron un 12 % de sujetos; utilizando el criterio de madurez cognitiva y creatividad se detectó un 1.1 % de sujetos y utilizando el criterio madurez cognitiva, creatividad y motivación se detectó un 2.8 % de sujetos. Los datos de prevalencia hallados en este estudio confirman los obtenidos por otros investigadores en otras poblaciones. Los resultados apoyan la utilidad de usar diferentes criterios de identificación con el objetivo de diseñar intervenciones educativas específicas adaptadas a la heterogeneidad de las altas capacidades.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB